Siirry suoraan sisältöön

Apuvälineet toiminnan mahdollistajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK34-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

08.12.2021 - 21.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jasu Forss
  • Akvaliina Lacho

Vastuuopettaja

Janett Halonen

Ryhmät

  • SXI21K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija löytää erilaisia fyysisiä ja teknisiä ratkaisuja, joilla voidaan lisätä asiakkaan toimintaa ja hyvinvointia. Opiskelija osaa soveltaa toiminnallisen anatomian perusteita ihmisen toiminnan mahdollistamisessa. Hän osaa valmistaa keskeisimpiä ortooseja. Opiskelija osaa ohjata asiakasta käyttämään apuvälineitä ja ortooseja. Opiskelija osaa vaikuttaa ympäristön esteettömyyteen.

Sisältö

• Hyvinvointiteknologia
• Apuvälineet ja ympäristön muutostyöt
• Ortoosit
• Biomekaniikka yhdistettynä arjen toimintoihin

Oppimateriaalit

Lastoitus opas (Orfit industries/Villa Manus Oy), opetusmoniste, ortoosi kirjallisuus.
Anatomian ja lääketieteen alan kirjallisuus, toimintaterapian alan kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää luentoja, ortoosien valmistusta, apuvälineiden käyttöä toiminnallisissa tilanteissa ja opintokäyntejä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailukäyntejä apuvälinepalveluja tarjoaviin firmoihin/yksiköihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ARTIKKELITEHTÄVÄ, Palautetaan Oman työtilaan xx mennessä.
SEMINAARIESITYS, Palautetaan Oman työtilaan xx
POHDINTATEHTÄVÄ Palautetaan Oman työtilaan xx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op =135h

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM! OPINTOJAKSO ALKAA 8.12.2021
Läsnäolo välttämätöntä aloituksessa ja kampukselle toteutuvissa valmistus- ja harjoittelutilanteissa.
Läsnäolo välttämätöntä seminaarissa. AHOT-hakemukset osoitetaan Janett Haloselle.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Integroiva asiakasesimerkkiin pureutuva oppimistehtävä, joka vaatii toiminnallisen anatomian, lääketieteellisen tiedon käyttöä ja toiminnan mahdollistamiseen tähtäävien ratkaisujen löytämisen apuvälineiden ja ortoosien keinoin. Pari/pienryhmätyö.
Ortoosin valmistaminen, osallistuminen apuvälineiden käytön harjoitteluun.
Osallistuminen seminaariin ja asiakasesimerkin esittely.
Yksilöllinen artikkelitehtävä ja pohdinta.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toimintaan