Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK33-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

16.03.2021 - 09.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Piikki
  • Jari Pihlava
  • Janett Halonen

Vastuuopettaja

Janett Halonen

Ryhmät

  • SXI20S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa biologista, lääketieteellistä ja käyttäytymistieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arvioinnissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä erilaisilla menetelmillä. Hän osaa jäsentää arviointitietoa hyödyntäen toimintaterapian malleja. Hän pystyy tulkitsemaan arvioinnin tulokset luotettavasti, raportoimaan ne ymmärrettävästi asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille sekä tekemään suosituksia asiakkaan toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Hän tuntee arviointiprosessin ja ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia.

Sisältö

• Arviointiprosessi ja sen merkitys osana toimintaterapiaprosessia
• Toimintaterapia-arviointia jäsentävät mallit
• Asiakaskeskeisen arvioinnin perusteet
• Arviointiin liittyvät keskeiset käsitteet ja tilannetekijät
• Toiminnan käsitteellinen hierarkia arvioinnissa
• Toiminnan käyttö arvioinnissa ja toimintakokonaisuuksien arviointi
• Standardoidut ja strukturoidut arviointimenetelmät
• Tulosten yhteenveto, tulkinta ja suositukset sekä dokumentointi
• Tulosten käsittely asiakkaan, omaisten ja työryhmän kanssa
• Eri-ikäisten asiakkaiden arviointi
• Ammatillisen kasvun osa 2

Aika ja paikka

Kts. lukujärjestys

Oppimateriaalit

Suomen toimintaterapeuttiliiton julkasema Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa-julkaisu. http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/toi_arviointijulkaisu.pdf

Hautala Tiina ym. 2011 Toiminnan voimaa, toimintaterapia käytännössä Edita. Arvioinnin periaatteita ja menetelmiä s.123-127 ja Inhimillisen toiminnan malli s. 234-265

Kirjaamissuositus, Suomen toimintaterapeuttiliiton julkaisema suositus (tulostettavissa liiton www. sivulta.)

Savolainen, T- Aralinna, V. (toim.) 2017. Toimintaterapianimikkeistö. Nimikkeistöt ja luokitukset. Kuntaliitto.

Taylor, Renee. 2017. Kielhofner's Model of Human Occupation. Theory and Application. Lippincott Williams and Wilkins.

Kielhofner Gary, 2008 Model of Human Occupation, Theory and Application, Wolters Kluwer/Lippincott Williams and Wilkins Williams & Wilkins

Opetusmenetelmät

Luentoja, tuntitehtäviä, menetelmien käytön harjoittelua tunnilla ja itsenäisesti, pienryhmätehtäviä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h
Tehtävien DL:t ja poissaoloihin liittyvät asiat kerrotaan opintojakson orientaatiotunnilla

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso valmistaa opiskelijaa lähtemään harjoittelujaksolle. Arviointimenetelmien esittelyt ja käytön harjoittelut tunneilla ovat tärkeitä. Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla suoritettuna ennen harjoittelun alkua. Poissaoloista sovittava erikseen opettajien kanssa/ korvataan orientaatiotunnilla esitetyllä tavalla.
Opintojaksoa ei voi AHOToida kuin vastaavilla toimintaterapian opinnoilla. AHOT vastaava on Janett Halonen
Opintojakso pitää sisällään Ammatillisen kasvun osan, joka toteutuu tutoropettajan ohjeistuksella kts. lukujärjestys
Opintojakson aikana voi toteutua niin lähi-, kuin etäopetustakin kts. tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä.

ILMAN TÄTÄ OPINTOJAKSOA EI VOI EDETÄ HARJOITTELUUN
Tämä opintojakso ja harjoittelu 1 suositellaan suoritettavaksi peräkkäin

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tämän opintojakson pakolliset suoritukset, jotta voi edetä Harjoittelu 1 opintojaksolle;
Opintojakson tehtävä 1 Harkintaprosessi - parityöskentely (h-5).
Hyväksytty-hylätty tehtäviä/työskentelyä:
Mind Map (H)
Kyselyt (H)
Koettelutehtävä (H)
Dokumentaatiotehtävä (H)

Esitietovaatimukset

Hätäensiapu opintojaksosta oppimisen valmiudet
Potilassiirrot opintojaksosta tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toimintaan
Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana