Siirry suoraan sisältöön

Hermoston vaikutus toimintaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK28-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 24.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kristiina Kokkonen
  • Anou Londesborough
  • Eeva Tawast
  • Kaija Kekäläinen

Vastuuopettaja

Anou Londesborough

Ryhmät

  • SXI21K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee keskus- ja ääreishermoston rakenteen, kehityksen ja toiminnot. Hän ymmärtää keskushermoston merkityksen ihmisen toiminnan ja käyttäytymisen säätelijänä. Hän tuntee aistifysiologian. Opiskelija tunnistaa keskushermoston häiriöiden vaikutuksia ihmisen toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija tietää maassamme tavattavien keskeisten neurologisten ja lasten neurologisten sairauksien oireet sekä tunnistaa kliinisen tutkimisen ja neurologisen hoidon mallit. Opiskelija tuntee neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn periaatteet, hoidon suositukset ja kuntoutustoiminnan.

Sisältö

• Hermosolun, keskushermoston ja ääreishermoston rakenne ja
toiminta
• Sikiökauden kehityksen kriittiset vaiheet
• Ulkoisten tekijöiden vaikutus sikiökauden kehitykseen ja pienen
lapsen sairastumiseen/vammautumiseen
• Aistit ja aistitoimintaa heikentävät sairaudet, niiden tutkimus ja
hoito
• Motorista toimintaa heikentävät sairaudet, niiden tutkimus ja hoito
• Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat
• Tavallisimmat lääkkeet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn
• Yleisimmät neurologian ja lasten neurologian diagnoosit ja
kuntoutuksen käytänteet

Aika ja paikka

Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja muu jaettava kurssimateriaali
Lastenneurologia: Pihko - Haataja - Rantala (toim.) 2015/ 2014/ 2018 päivitetty e-versio. Lastenneurologia. Duodecim.
Neuroanatomia ja -fysiologian oheislukemista:
- Budowick, M. Anatomian atlas. WSOY. – hermosto-osuus
- Sand, O. ym. Ihminen. Anatomia ja fysiologia. Sanomapro tai
Nienstedt ja Kallio: Luut ja ytimet. Ihmiselimistö lyhyesti. WSOY. tai
Vierimaa ja Laurila: Keho. Anatomia ja fysiologia. WSOY. tai
Karhumäki ym. : Päästä varpaisiin – ihmisen anatomia ja fysiologia. Edita.

Opetusmenetelmät

NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA:
- luento-opetus (lähiopetus)
- ohjattu itsenäinen opiskelu (verkko-opiskelumateriaali: verkkoluennot, luettava materiaali ja tehtävät)

NEUROLOGIA:

LASTENNEUROLOGIA:
Tähän opintojaksoon kuuluu 1 op lastenneurologian opintoja. Suoritustapoja on kaksi, joista
1. Koronatilanteen ja kulloistenkin suositusten mukaan (ETÄ)opetukseen osallistuminen ja (ETÄ)seminaarisuoritus on oletus, mutta myös
2. kirjatenttisuoritukseen voi ilmoittautua suoraan (poissaolo ensimmäiseltä lähiopetuskerralta tulkitaan hylätyksi osasuoritukseksi, merkinnän jälkeen pääset ilmoittautumaan valitsemaasi uusintatenttiin (kaksi vaihtoehtoa). Tällöin ei tarvitse osallistua lastenneurologian lähiopetukseen lainkaan.
-
Lastenneurologian suoritusvaihtoehdot ja niihin liittyvät edut ovat tässä:
-
1. Lastenneurologian (ETÄ)opetukseen OSALLISTUMINEN! ja seminaarisuoritus
Yleisimpiin lastenneurologisiin ongelmiin tutustutaan opetuksessa enemmän asiakkaan kohtaamisen näkökulmasta. Kehitysvammaisten toimintaterapiaan tutustutaan lyhyellä verkkoluennolla. Pienryhmätyönä perehdytään syvemmin yhteen lastenneurologiseen asiakasryhmään ja opittu jaetaan muille seminaarissa. (ETÄ)opetusaikojen lisäksi on varattava pienryhmittäin aikaa seminaariesitysten valmisteluun (ei tenttiä.) Tarkempi ohjeistus seminaariesityksen valmisteluun annetaan ensimmäisellä (ETÄ)opetuskerralla. Opetus järjestetään etänä, jos ajankohtaiset koronaohjeistukset niin vaativat.
Tämä vaihtoehto sopii Sinulle, mikäli
- opit parhaiten kuulemalla/ näkemällä esimerkkejä, keskustelemalla ja jäsentämällä itse tietoa aktiivisesti.
- pystyt osoittamaan osaamisesi seminaaritilanteessa muille suullisesti pienryhmäesityksessä.
- haluat tutustua lastenneurologiseen kehitykseen ja siinä tapahtuviin yleisimpiin poikkeavuuksiin tavallisimpien asiakasryhmien kohtaamisen ja kuntoutuksen näkökulmista.
(- opetukseen osallistuminen RYHMÄTILANTEESSA/ verkkoluennoin on mielestäsi inspiroivin tapa oppia uutta.)

2. Lastenneurologian kirjatenttisuoritus
Tenttiin luetaan yhteensä n. 230 sivua. Koealue on kirjasta Pihko ym. 2018/ 2015/ 2014 Lastenneurologia (2014 painoksen mukaan): 1-216 ja 252-255, mutta aluetta 172-208 (Harvinaisia neurologisia sairauksia) voi lukea huolettomammin. Lukiessa keskity erityisesti yleisimpiin kehityksen poikkeavuuksiin, tavallisimpiin neurologisiin sairauksiin sekä kuntoutukseen. Lisäksi täydennä yleisimpien oppimisvaikeuksien osalta osaamistasi tutustumalla sivuston https://www.nmi.fi/fi/oppimisvaikeudet alaotsikkoihin Lukeminen, Matematiikka, Tarkkaavuus, Kieli, Motoriikka, Hahmottaminen.
Lastenneurologian tenttiin ilmoittaudutaan suoraan yleiseen uusintakokeeseen, kaksi vaihtoehtoa (ilmoittaudu jo ensimmäiseen uusintamahdollisuuden vuoksi!)
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1, ilmoittautumiskäytännöt/ Oma (lisätietoa Metropolian uusintakoetyöryhmältä: uusintakoe@metropolia.fi)
Tämä vaihtoehto sopii Sinulle, mikäli
- opit hyvin lukemalla itsenäisesti hyvin jäsenneltyä kirjaa.
- pystyt osoittamaan osaamisesi tenttitilanteessa kirjallisesti.
- haluat tutustua kliiniseen lastenneurologiaan laajemmin ja lääketieteellisestä näkökulmasta.
(- opetus ja ryhmätyöskentely aiheuttaa Sinulle harmaita hiuksia.)
- rohkenet osallistua kampuksella järjestettävään uusintatenttitilaisuuteen. Toki tenttijärjestelyissäkin noudatetaan kulloisiakin terveysturvallisuussuosituksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lastenneurologia: seminaaritoteutuksella työelämäläheisempi käsittelytapa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Neuroanatomian ja -fysiologian tentti: ti 19.10.2021 klo 9.00-11.00
Neuroanatomian ja -fysiologian uusintatentit:
SU202110 ti 16.11.2021 klo 16.30 (ilmoittautumisaika 10.10-28.10.2021)
ma 20.12.2021 klo 14.00 (ilmoittautuminen opettajalle viim. to 16.12.2021)

Lastenneurologia (valinnainen 6.10.2021 klo 9-14.30 seminaarisuoritukselle, ks. suoritustapavaihtoehdot), ilmoittaudutaan suoraan yleiseen uusintakokeeseen:
SU202109 18.10.2021 klo 16.30-20 Myllypurontie 1 (ilmoittautuminen Oma:n kautta 16.9.-1.10.2021)
SU202111 7.12.2021 klo 16.30-20.00 Myllypurontie 1 (ilmoittautuminen Oma:n kautta 30.10.-16.11.2021)

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuroanatomia ja -fysiologia 81h (20h kontaktiopetusta, 60h ohjattua verkko-opiskelua)
Neurologia 27h
Lastenneurologia 27h (12h lähiopetusta/17h itsenäistä ja seminaariryhmän työskentelyä TAI 27h itsenäistä ja kirjatentti)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy:
Neurologia 1 op, Kristiina Kokkonen
Neuroanatomia ja -fysiologia 3op, Anou Londesborough
Lastenneurologia 1 op, Eeva Tawast, opetus seminaarisuoritusvaihtoehdon valinneille (lähiopetus tai etänä koronatilanteen niin vaatiessa):
8.9.2021 klo 12.15-15.30 lastenneurologian orientaatio ja yleisimmät oppimisvaikeudet (+neuropsykiatriset oireyhtymät)
6.10.2021 klo 9-14.30 lastenneurologian seminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA: itsenäisten tehtävien hyväksytty suoritus. Tentti, josta numeerinen arviointi asteikolla 1-5
-
LASTENNEUROLOGIA: kirjatentti 100% tai aktiivinen osallistuminen opetukseen ja (vertais)arvioiden hyväksytty seminaariesitys 100%. Arviointiskaala on 0/H/erinomainen, joista tuo erinomainen laitetaan lisätietona hyväksytyn Oma-osasuorituksen selitteeksi ja huomioidaan kokonaisarvosanaa korottavana.
-
NEUROLOGIA:

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 3op anatomian ja fysiologian, 1op neurologian sekä 1op lastenneurologian opintoja.