Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen toiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK27-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

20.08.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riitta Keponen

Ryhmät

  • SXI19S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omaa toimintaansa ja osaa antaa esimerkkejä itselleen merkityksellisestä toiminnasta. Lisäksi hän osaa nimetä toiselle merkityksellistä toimintaa ja osaa myös tarkastella sitä suhteessa annettuun toiminnananalyysimalliin. Opiskelija osaa selittää toimintaan osallistumisen merkitystä ihmisen elämässä ja vahvistaa omaa käsitystään toiminnan analyysistä.

Sisältö

• Toiminta ilmiönä
• Omakohtainen toiminta ja itselle merkityksellinen toiminta
• Toiminnan analyysi
• Toiminnallinen oikeudenmukaisuus

Oppimateriaalit

Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.
Toimintaterapian nimikkeistö 2017
Christiansen, C. 1999. Defining Lives: Occupation as Identity: An Essay on Competence, Coherence, and the Creation of Meaning. American Journal of Occupational Therapy, 53 November/December, 547-558.
Hasselkus, B.R. 2006. The World of Everyday Occupation: Real People, Real Lives. AJOT 60 (6). 627-640.
Hocking Clare, 2009. The Challenge of Occupation: Describing the Things People do. Journal of Occupational Science, 16(3), 140-150.
Jonsson Hans, 2008. A New direction in the conceptualization and categorization of occupation. Journal of Occupational Science 15 (1) April, 3-8.
Pierce Doris, 2001. Occupation by Design: Dimensions, therapeutic power and creative process. American Journal of Occupational Therapy 55 (3), 249-259
Whalley Hammell K. R. 2014 Belonging, occupation, and human well-being: An exploration
Canadian Journal of Occupational Therapy, 81:39, 39-50

Opetusmenetelmät

Pienimuotoinen ennakkotehtävä, jonka palautus 22.8.2019 (Riitta Keponen)
Luentomateriaali moodlessa.
Toimintapaja (1/2 ryhmälle opiskelijat ohjaavat)
Kirjallinen kirjallisuuteen perustuva yksilötehtävä - Näkökulmiani toimintaan
Pari/pienryhmätehtävänä laaditaan esitys toisen toiminnan analyysistä ja esitetään ja osallistutaan aktiivisesti seminaarissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaolo korvaaminen:
Oman seminaariosuuden tuottaminen videona (esim. screen o matic nauhotus, u-tube video) ja muiden esitysten vertaisarviointi kirjallisesti.
Toimintapajaan osallistuminen - tee toimintaa, jota on suunniteltu toimintapajakerralle - kirjoita lyhyt pohdinta kokemuksestasi ja palauta opettajalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomen- ja englanninkielisen materiaalin käyttö välttämätöntä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä, jonka palautus 22.8.2019 lähiopetuskerralle
22.8.19. Orientaatio: tehtävien ohjeet ja parien/pienryhmien jako
Toimintapaja päivän toiminnasta päättäminen.
Alustus: Toiminnan terapeuttinen voima malli (Pierce, 2001, 2003) - Ainulaatuisuuden osa-alue ja siihen vaikuttavat kontekstuaaliset ulottuvuudet.
Moodle materiaalien käyttö analyysin tukena.
Toiminnan analyysi pari/pienryhmätyönä.
Opintojakson suoritukset:
Toiminnan analyysi esitykset seminaarissa - esitysten palautus arvioitavaksi.
2. ja 3.9. toimintapajapäivät (1/2 ryhmällä toimintapaja/1/2 hätäensiapu)
Näkökulmiani toimintaan tehtävä - palautus viimeistään 18.10.2019

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Semianaariesitys (pari/pienryhmä) toiminnan analyysistä 50% ja yksilöllinen kirjallisuuteen perustuva kirjallinen tehtävä Näkökulmiani toimintaan 50%.