Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK26-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Rusi-Pyykönen
- Sanna Piikki
- Jennie Nyman
Ryhmät
-
SXI19S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää oman persoonansa vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin. Hän osaa kohdata erilaisia ihmisiä. Opiskelija toimii tiedostavana ja vastuullisena ryhmän jäsenenä. Hän tunnistaa oman persoonansa vahvuuksia ja kehittämisalueita. Opiskelija tuntee terapiasuhteen rakentamisen ja ylläpitämisen keskeiset elementit. Hän osaa luoda terapiasuhteita ja olla dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Hän osaa reflektoida omaa toimintaansa ja muuttaa sitä ammatillisen harkinnan pohjalta. Opiskelija sitoutuu ja osallistuu omaan ammatillisen kasvunsa prosessiin. Opiskelija osaa ottaa huomioon muiden alojen tietoperustaa rakentaessaan terapiasuhdetta.
Sisältö
• Toimintaterapiaprosessin vaiheet
• Asiakkaan kohtaaminen ja terapiasuhteen rakentaminen
• Toimintaterapian eettiset periaatteet
• Asiakkaan erityisyyden tunnistaminen
• Toimintaympäristön merkitys terapiasuhteen rakentamisessa
• Ammatillinen kehitys ja terapeutiksi kasvu
• Terapiasuhteen keskeiset tekijät
• Ammatillisen kasvun osa 1
Aika ja paikka
Myllypuro Kampus
Lähiopetus:
25.11 klo 9.00-16.00 (lounastauko välissä)
26.11 klo 12.45-15.45
09.12 klo 09.00-16.00 (lounastauko välissä)
10.12 klo 12.45-16.00
Oppimateriaalit
Finlay, Linda. 2004. The Practice of Psychosocial Occupational Therapy. (3rd ed.). Nelson Thornes.
Gahnström-Strandqvist et al. 2000. Actions of Competence in OT practice.pdf
Goffman, Erwing. 2012. Vuorovaikutuksen sosiologia. Tampere: Vastapaino.
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Helsinki: Edita.
Hautala, Hämäläinen, Mäkelä, Rusi-Pyykönen. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä (Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen mallin osuus).
Kielhofner, Cary. 1997. Concentric layers of knowledge in the conceptual foundations.
Peräkylä, Anssi. 2001. Erving Goffman- sosiaalisen vuorovaikutuksen rakenteet. Teoksessa Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. 347-364. Tampere: Vastapaino.
Taylor, Renee. 2008. An Intentional Relationship: Occupational therapy and use of self.
WFOT_Guiding principles on Diversity and Culture. 2009 .pdf
Katso myös Oman dokumentit
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, pienryhmätyöskentely, toiminnalliset menetelmät, itsenäisen opiskelun tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaista suoritustapaa
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluu ammattillisen kasvun osa, joka sijoittuu lukukauden loppuun kts. tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä. Opettajinia ammatillisessa kasvussa Sanna Piikki ja Jennie Nyman.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyvä materiaali ja tehtävät tulevat omaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo lähiopetuskerroilla.
Annettujen ryhmä- ja yksilötehtävien hyväksytty suorittaminen
Lisätiedot
Opintojaksoon sisältyy draamaopintoja.