Siirry suoraan sisältöön

Neurologinen fysioterapia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI38-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

04.01.2021 - 14.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirpa Ahola
  • Ulla Saukkonen
  • Krista Lehtonen

Vastuuopettaja

Sirpa Ahola

Ryhmät

  • SXB18S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ottaa käyttöön tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen perustana, huomioiden kuntoutujan yksilöllinen tilanne ja
hänen läheisensä, kuntoutumisvaihe ja toimintaympäristö. Opiskelija tunnistaa kuntoutujan toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia, varsinkin toimintakyvyn heikentyessä voimakkaasti ja kykenee muuttamaan toimintaansa kuntoutujan voimavarojen mukaisesti. Opiskelija täydentää
osaamistaan kuntoutujan ja hänen läheistensä ohjaamisessa huomioiden heidän voimavaransa ja yksilölliset tarpeensa. Opiskelija vahvistaa osaamistaan moniammatillisessa työskentelyssä ja hyödyntää tutkimuksellista tietoa oman osaamisensa tarkastelussa sekä neurologisen fysioterapian kehittämisessä
Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan kokonaisvaltaista osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä.
Opiskelija osaa yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa sekä psykomotorista lähestymistapaa soveltavan liikunnan suunnitellussa, ohjauksessa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja ja – lajeja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.

Sisältö

Kuntoutuja aktiivisena oppijana ja eri kuntoutumisvaiheisiin soveltuva harjoittelu (akuuttivaiheen, kuntoutumisvaiheen fysioterapia, omaehtoinen harjoittelu, omaisten ohjaus)
Motorinen oppiminen ja eri ohjaustapojen suunnitelmallinen käyttö
Kuntoutujan toimintakykyä edistävät apuvälineet ja harjoitteluympäristö osana terapian toteutusta
Ennakoiva fysioterapia tilanteissa, joissa kuntoutujan toimintakyky heikkenee
Fysioterapia erityispiirteet lastenneurologisissa toimintakyvyn haasteissa
Liikunnan merkitys, tavoitteet, suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja - tarpeet keskushermoston sairauksissa ja -vammoissa sekä käytännön ohjausharjoituksia kehitysvammaisille ja liikuntavammaisille asiakkaille.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

ilmoitetaan toteutussuunnitelman yhteydessä

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä (numeerinen) ja aktiivinen osallistuminen oppimisprosessiin, josta reflektiopäiväkirjan tuottaminen.