Siirry suoraan sisältöön

Neurologinen fysioterapia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI38-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

21.08.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirpa Ahola
  • Hanna Rantavuori
  • Krista Lehtonen

Vastuuopettaja

Sirpa Ahola

Ryhmät

  • SXB17K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija ottaa käyttöön tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen perustana, huomioiden kuntoutujan yksilöllinen tilanne ja
hänen läheisensä, kuntoutumisvaihe ja toimintaympäristö. Opiskelija tunnistaa kuntoutujan toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia, varsinkin toimintakyvyn heikentyessä voimakkaasti ja kykenee muuttamaan toimintaansa kuntoutujan voimavarojen mukaisesti. Opiskelija täydentää
osaamistaan kuntoutujan ja hänen läheistensä ohjaamisessa huomioiden heidän voimavaransa ja yksilölliset tarpeensa. Opiskelija vahvistaa osaamistaan moniammatillisessa työskentelyssä ja hyödyntää tutkimuksellista tietoa oman osaamisensa tarkastelussa sekä neurologisen fysioterapian kehittämisessä
Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan kokonaisvaltaista osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä.
Opiskelija osaa yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa sekä psykomotorista lähestymistapaa soveltavan liikunnan suunnitellussa, ohjauksessa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja ja – lajeja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.

Sisältö

Kuntoutuja aktiivisena oppijana ja eri kuntoutumisvaiheisiin soveltuva harjoittelu (akuuttivaiheen, kuntoutumisvaiheen fysioterapia, omaehtoinen harjoittelu, omaisten ohjaus)
Motorinen oppiminen ja eri ohjaustapojen suunnitelmallinen käyttö
Kuntoutujan toimintakykyä edistävät apuvälineet ja harjoitteluympäristö osana terapian toteutusta
Ennakoiva fysioterapia tilanteissa, joissa kuntoutujan toimintakyky heikkenee
Fysioterapia erityispiirteet lastenneurologisissa toimintakyvyn haasteissa
Liikunnan merkitys, tavoitteet, suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja - tarpeet keskushermoston sairauksissa ja -vammoissa sekä käytännön ohjausharjoituksia kehitysvammaisille ja liikuntavammaisille asiakkaille.

Opetusmenetelmät

Luennot
Harjoittelu

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoreettisen osaamisen näyttö.
Osallistuminen