Siirry suoraan sisältöön

Kipu ja kivunhoito fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI32-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

21.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouko Heiskanen
  • Sanna Garam
  • Titta Komssi

Ryhmät

  • SXB18S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kipua fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä. Opiskelija on selvillä tavallisimmista kipua aiheuttavista vaurioista ja sairauksista ja ymmärtää fysioterapian mahdollisuudet erilaisten kiputilojen hallinnassa ja hoidossa.
Opiskelija tietää perustiedot kivun epidemiologiasta, eri-ikäisten kivun erityispiirteistä ja kiputilojen luokittelusta.
Opiskelija tunnistaa erilaisia kiputiloja ja kehittää tiedollisia valmiuksia kivun ennaltaehkäisyyn ja itsenäiseen hoitoon fysioterapiatilanteissa. Opiskelija tietää kivunhoidon moniammatillisen toiminnan.
Opiskelija ymmärtää lääkehoidon merkityksen osana fysioterapiaa.
Opiskelija pystyy kuvaamaan lämpö- ja sähköhoitolaitteiden perusominaisuudet ja turvallisuusmääräykset. Opiskelija osaa valita oikeat parametrit kudosvaurioon, kivunhoidon eri
vaikutusmekanismeihin ja lihasten vahvistamiseen.
Opiskelija osaa suunnitella ja antaa lämpöhoitoa ja elektroterapiaa turvallisesti ja tehokkaasti asiakkaalle. Opiskelija ymmärtää lämpö- ja
elektroterapian kontraindikaatiot ja huomioi ne hoitoa suunnitellessa.

Sisältö

Kivun anatomia, fysiologia ja psykososiologia
Kivun luokitteluperiaatteet. Akuutti ja krooninen kipu
Nosiseptinen ja neurogeeninen kipu.
Kivun fysioterapeuttinen tutkiminen ja hoito
Akuutin ja kroonisen kivun ja tulehdustautien lääkehoito
Pinta- ja syvälämpöhoidot ja -hoitolaitteet.
Elektroterapia kivun hoidossa ja lihasten vahvistamisessa.
Elektroterapian vaikutusmekanismit ja virtamuodot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.