Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI31-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 28

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Suvi Hoffman
  • Sirpa Ahola
  • Hanna Rantavuori

Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät

  • SXB19K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä ja epidemiologiaa sekä osaa mielenterveyspotilaiden oireenmukaisen tutkimuksen ja hoidon. Opiskelija osaa luoda ja kehittää vastavuoroisen terapiasuhteen asiakkaan kanssa.
Opiskelija käyttää voimavara- ja motivaatioanalyyseja asiakkaan resurssien arvioinnissa fysioterapian toteutuksen perustana. Opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia kehotietoisuuden arviointikeinoja. Opiskelija osaa valita ja käyttää erilaisiin elämäntilanteisiin sopivia, asiakkaan kehotietoisuutta ja toimintakykyä kehittäviä fysioterapian menetelmiä.
Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä ja yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa sekä psykomotorista lähestymistapaa suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille ja hyödyntää erilaisia havainnoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää soveltavan liikunnan merkityksen sekä ohjausosaamisen erityispiirteet erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunnassa sekä mielenterveystyössä.

Sisältö

Mielenterveyden tavalliset häiriöt ja oireet.
Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito.
Tahdosta riippumaton hoito.
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde fysioterapiassa
Kehotietoisuuden edistäminen ja itsetuntemus
Kehotietoisuuden arviointikeinot
Mielen tasapainon edistäminen kehotietoisuuden avulla
Liikunnan ja havainnoinnin merkitys, tavoitteet sekä suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja tarpeet erityistä tukea tarvitsevien lasten sekä mielenterveysasiakkaiden liikunnassa. Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa. Käytännön ohjausharjoituksia mielenterveysasiakkaille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille.

Oppimateriaalit

Psykiatrian luentomateriaali jaetaan opiskelijoille OMAN työtilassa.

Opetusmenetelmät

Psykiatrian osuus 1 op
Lähiopetus
ohjatut harjoitukset
yhteistoiminnallinen oppiminen
asiakasohjaus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Psykiatrian tentti : ajankohta avoin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Psykiatria arvioidaan hyväksytty-hylätty. Arviointi perustuu tenttiin.
Osallistuminen lähiopetukseen ja suullinen tentti
Soveltava liikunta:
osallistuminen lähiopetukseen
jatkuva arviointi
oppimistehtävä
vertaisarviointi
ohjausharjoitukset asiakasryhmille