Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapeuttinen arviointi eri-ikäisillä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI27-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouko Heiskanen
  • Hanna Rantavuori
  • Krista Lehtonen

Vastuuopettaja

Hanna Rantavuori

Ryhmät

  • SXB19S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija on selvillä ikäihmisten sairauksien tavallisimmista riskitekijöistä, sairauksien ennaltaehkäisystä ja hoitovaihtoehdoista. Opiskelija tietää vanhenevan väestön sairauksien aiheuttamat, toimintakykyyn vaikuttavat fyysiset ja psyykkiset tekijät ja osaa huomioida ne osana fysioterapian suunnittelua ja toteutusta. Opiskelija tietää ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvista muutoksista ja niiden yhteydestä
toimintakykyyn. Opiskelija pystyy toimintakyvyn arvioinnissa hyödyntämään ja soveltamaan toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä.
Opiskelija pystyy toimintakyvyn arvioinnin perusteella tekemään johtopäätöksiä ja suunnittelemaan fysioterapiaa ikääntyneiden toimintakyvyn edistämiseksi.
Opiskelija tuntee lapsen psykomotorisen kehityksen vaiheet ja tietää yleisimmät kehityksen häiriöt
lapsilla ja nuorilla. Opiskelija tuntee perheen ja toimintaympäristön merkityksen eri-ikäisten lasten ja
nuorten toimintakykyyn. Opiskelija tuntee käytetyimmät lasten ja nuorten toimintakyvyn arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen eri aihealueilta ja pystyy soveltamaan vähintään yhtä menetelmää käytännössä.

Sisältö

Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Psykomotorinen kehitys ja kehityksen teoriat
Lasten toimintakyky, ICF-CY
Lapsen arki, toimintaympäristöt ja perhelähtöisyys
Lasten toimintakyvyn arvioinnin erilaiset menetelmät
Motorisen kehityksen haasteet, kehitysseuranta, kehitysviiveet
Motorisen kontrollin erityisvaikeudet
Lievät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöt

Opetusmenetelmät

oppimistehtävä
lähiopetus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen