Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva ihminen 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI20-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.08.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouko Heiskanen
  • Sanna Garam
  • Pirkko-Leena Kuosa

Ryhmät

  • SXB20K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata hermosolujen ja keskushermoston, rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Opiskelija tietää motoriikan säätelyn
peruspiirteitä ja niiden yhteyden ihmisen liikkumiseen ja toimintakykyyn. Opiskelija osaa selittää autonomisen hermoston rakenteen pääpiirteet ja vaikutukset elimistön toimintaan sekä hallitsee ääreishermoston rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Opiskelija osaa käyttää keskeisistä rakenteista vierasperäistä terminologiaa.
Opiskelija on selvillä keskeisten hengitys-, verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksien riskitekijöistä, kehittymisestä ja luonnollisesta kulusta.
Opiskelija tutustuu käytössä oleviin sisätautien tutkimus ja hoitokäytäntöihin. Opiskelija tietää sisätauteihin liittyvät haasteet fysioterapiassa.
Opiskelija ymmärtää lääkehoidon merkityksen osana fysioterapiaa. Opiskelija on selvillä Suomessa käytettävien tavallisimpien lääkkeiden käyttöaiheiden, vaikutusmekanismien perusteista sekä
yleisimmistä sivuvaikutuksista. Opiskelija tuntee lääkehoidon peruskäsitteet ja on selvillä erilaisista lääkkeiden antotavoista sekä hän on selvillä miten toteutetaan turvallisesti lääkehoitoa eri
potilasryhmien hoidossa.

Sisältö

Hermoimpulssi ja hermosolujen toimintaroolit.
Keskushermosto ja selkäydinhermojen muodostuminen.
Motorisen toiminnan säätelyn perusteet ihmisen toiminnassa ja liikkumiskyvyssä.
Sydän ja verenkiertoelimistön keskeiset sairaudet, Hengityselimistön sairaudet
Aineenvaihduntahäiriöt, diabetes, kilpirauhasen ja lisämunuaisen toimintahäiriöt
Farmakologia-alan termistö ja tutkimustoiminta
Farmakodynamiikka ja farmakologia
Lääkkeiden tavalliset antotavat ja haittavaikutukset
Sydän- ja verenkiertoelimistön lääkehoito
Hengityselimistön oireiden ja sairauksien lääkehoito
Neurologisten sairauksien lääkehoito
Akuutin ja kroonisen kivun ja tulehdustautien lääkehoito

Oppimateriaalit

Neuroanatomia ja -fysiologia (Pirkko-Leena Kuosa):
1) Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. ja Ross, L. M. (ed.) 2009: Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme. Tai saman kustantamon Thieme Atlas of anatomy. General Anatomy and Musculoskeletal System.
2) Sand, O. ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro
3) Luentomateriaali, tehtävät
Farmakologia (Jouko Heiskanen)
Sisätaudit (Jouko Heiskanen)
Palpaatio (Sanna Garam)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, lähiopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keskushermostotentti: 13.10.2020
Ääreishermostotentti: 19.11.2020
Keskusteluun voidaan ottaa myös toisenlainen yhden tentin malli, jossa voisi olla oppimateriaalit mukana.
Uusinnat:
SU202101 (25.1.2021)
SU202103 (17.2.2021)
Uusintojen ilmoittautumisajat ja ohjeet näet: Opiskelijoille/aikataulut/uusintakoepäivät/sosiaali- ja terveysala.
Uusinnoissa voi suorittaa kumman tahansa puuttuvan osakokeen tai molemmat kerrallaan. Jos haluaa korottaa, on koko anatomian ja fysiologian osuus tentittävä yhdessä uusinnassa uudelleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä yhteensä: 5x 27h
Neuroanatomia ja -fysiologia: 3op (3 x 27 h opiskelijan työtä).
Palpaatiotunnit

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy:
- Lääketieteelliset osuudet Farmakologia 1 op ja Sisätaudit 1 op. Opettaja Jouko Heiskanen. Osuudet suoritetaan osallistumalla luennoilla ja loppuseminaareihin
- Neuroanatomian ja -fysiologian osuus 3op. Opettaja Pirkko-Leena Kuosa
- Palpaatio: suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja oppimistehtäviin. Opettaja Sanna Garam

Lisätietoja opiskelijoille

Torstaisin tarvittaessa klo 15.45 alkaen ns. anatomiakioski, jossa saa itsenäisen opiskelun tehtäviä tehdä ja malleja tutkiskella opiskelijalähtöisesti. Kioskiin ilmoittaudutaan sähköpostilla Pirkko-Leenalle viimeistään edeltävänä maanantaina.
-
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuroanatomia ja -fysiologia: tentit, joista numeerinen arviointi. Tenttien painoarvo on sama, jos niitä on kaksi.
Farmakologia ja sisätaudit: Hyväksytty / hylätty (osallistuminen luennoilla ja seminaarisuoritus)
Palpaatio Hyväksytty / hylätty (osallistuminen opetukseen ja oppimistehtäviin)

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 75% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä: hän esim. nimeää lihasten origot ja insertiot ja nivelpinnat latinaksi.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.