Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arvioinnin menetelmät jalkaterapiassa (15 op)

Toteutuksen tunnus: SJ00BJ70-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

09.03.2020 - 29.05.2020

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anu Valtonen
  • Matti Kantola
  • Anni Anttila
  • Anna Junnikkala
  • Mona Liljegren
  • Pirkko-Leena Kuosa

Vastuuopettaja

Matti Kantola

Ryhmät

  • SXD19S1
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata luotettavan biomekaanisen tutkimuksen keskeiset edellytykset sekä hallitsee biomekaniikan perusteet. Hän hallitsee kuormittamattomat ja kuormitetut alaraajojen tutkimukset selvittääkseen alaraajojen ja jalkaterien biomekaniikassa ja linjauksissa mahdollisesti esiintyvät poikkeamat. Opiskelija osaa havainnoida luotettavasti eri-ikäisten asiakkaiden pystyasentoa ja tunnistaa niille tyypilliset piirteet sekä niissä ilmenevät poikkeamat. Opiskelija soveltaa eri-ikäisten toimintakykyä ja tasapainoa sekä alaraajojen toimintoja mittaavia tutkimuksia ja testejä jalkaterapian vaikuttavuutta arvioidessaan.

Opiskelija osaa soveltaa kävelyn biomekaanisia perusteita tutkiessaan asiakkaan liikkumista. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan liikkumista visuaalisesti havainnoiden sekä käyttäen apunaan liikeanalyysijärjestelmiä.

Opiskelija kuvaa hermosolun rakenteen, hermoimpulssin muodostumisen ja johtumisen sekä impulssin välittymisen seuraavaan soluun. Hän selittää hermoston kehityksen pääpiirteet, hermoston perusrakenteen ja hermoston osien tärkeimmät tehtävät. Opiskelija kuvaa erityisesti alaraajojen keskeisimpien hermojen kulun ja kertoo niiden hermottamat lihasryhmät ja ihoalueet. Hän tunnistaa alaraajan yleisimmät hermovauriot ja niiden oireet. Opiskelija osaa selittää elimistön hormonaalisen säätelyn perusperiaatteet ja glukoosiaineenvaihdunnan säätelyn.

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

- Tuki- ja liikuntaelimistön tutkimisen edellytykset
- Eri-ikäisten pystyasennon tutkiminen
- Alaraajojen linjausten tutkiminen
- Jalkaterapiassa sovellettavat toimintakyky- ja tasapainotutkimukset
- Alaraajojen asentojen sekä nivel- ja lihastoimintojen tutkiminen
- Kävelyn/liikkumisen arviointi
- Hermosolun rakenne ja toiminta
- Hermoston kehityksen pääpiirteet
- Keskushermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet: sensoriset, motoriset ja autonomiset toiminnot
- Ääreishermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet
- Alaraajan ääreishermojen muodostuminen, kulku ja hermotuskohteet
- Alaraajan tavallisimmat hermovauriot ja niiden oireet
- Umpirauhaset ja niiden hormonituotanto, erityisesti glukoosiaineenvaihdunta
Englannin kieli:
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Oppimateriaalit

Hermostollinen ja hormonaalinen säätely:
- OMA:n työtilassa oleva opiskelumateriaali
- Atlas of Anatomy (Thieme)
- Fysiologian opinnoissa käyttämäsi oppikirja

Opetusmenetelmät

Laboraatio
Aktivoiva luento
Lähiopetus
ENGLANNIN OSALTA:
Lähiopetus
Aktivoivat tehtävät
Suulliset harjoitukset pari- ja ryhmätyönä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keskushermoston tentti: 14.4.2010
Ääreishermoston ja hormonaalisen säätelyn tentti: 19.5.2020
Uusintatentit keskushermoston sekä ääreishermoston ja hormonaalisen säätelyn tenteille :
SU202007 (syksyn 1. uusintatentti)
SU202008 (syksyn 2. uusintatentti)
Em. uusinnoissa voi suorittaa kumman tahansa puuttuvan osakokeen tai useamman kerrallaan. Jos haluaa korottaa, molemmat osakokeet on tentittävä yhdessä em. uusinnoista uudelleen. Korotusta voi yrittää vain yhden kerran.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuroanatomia ja -fysiologia, hormonaalinen säätely: 3op=81h

Lisätietoja opiskelijoille

Anatomiakioskiaikoja voi tiedustella tarvittaessa Pirkko-Leenalta

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän
selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen
avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella
asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen
ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia
kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä
kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän
selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa
ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti
ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja
kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja
yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että
kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse
viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
ENGLANNIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän
pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä
noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan
kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa
ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti,
käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja
rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä
selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti
Oppimistehtävä
Näyttökoe
Neuroanatomian ja -fysiologian sekä hormonaalisen säätelyn tentit: arviointi 0-5
ENGLANNIN OSALTA arvosana Hyväksytty/Hylätty:
Läsnäolo 50%
Kirjalliset tehtävät 25%
Suullinen esitelmä 25%

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla suoritettuna:
Jalkaterapian ammatilliset perusteet 1 - SJ00BJ65
Jalkaterapian ammatilliset perusteet 2 - SJ00BJ66

Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen
viitekehyksen lähtötasoa B2.