Jalkaterapian ammatilliset perusteet 2 (10 op)
Toteutuksen tunnus: SJ00BJ66-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jalkaterapia Virtuaali
- Anni Anttila
- Mona Liljegren
- Anou Londesborough
- Pirkko-Leena Kuosa
- Pekka Anttila
- Elina Wasenius
Vastuuopettaja
Mona Liljegren
Ryhmät
-
SXD19S1Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveiden alaraajojen ja jalkaterien tunnuspiirteet. Hän erottaa niissä tapahtuneet muutokset sekä soveltaa tietoa asiakkaan tutkimisessa. Opiskelija tuntee perinnöllisyyden, iän, elämäntapojen ja sairauksien yhteydet jalkaterveyteen. Opiskelija osaa kuvata jalkojen omahoidon osa-alueet niin, että osaa soveltaa niitä asiakkaita ohjatessa sekä suositella ja valita tarkoituksenmukaisia jalkojen omahoitotuotteita. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita oikeanlaisten jalkineiden ja sukkien käyttöön ja hankintaan erilaisia käyttötarkoituksia ja tilanteita varten.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa jalkojen omahoitoa tukevia ja sitä edistäviä ohjaustilanteita asiakkaille ja ryhmille käyttäen tarkoituksenmukaisia didaktisia ratkaisuja. Hän osaa valmistaa asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa laadukasta opetuksen oheismateriaalia.
Opiskelija tunnistaa alaraajan lihakset. Hän selittää niiden aiheuttamat liikkeet ymmärtäen lähtö- ja kiinnityskohtien merkityksen sekä avoimessa että suljetussa kineettisessä ketjussa. Opiskelija osaa kuvata yksityiskohtaisesti säären ja jalkaterän lihasten sijainnin. Hän analysoi lihasten vaikutusta varsinkin nilkan liikkeisiin sekä jalan kaarien ylläpitoon. Hän tunnistaa vartalon tärkeimmät lihakset ja kuvaa niiden toiminnan selkärangan liikkeissä. Opiskelija käyttää rakenteista ammatillista terminologiaa. Opiskelija tunnistaa keskeisimpien elinjärjestelmien elimet ja selittää niiden toiminnan peruspiirteet.
Opiskelija osaa palpoida eri anatomisia rakenteita sekä kuvata tekemiään löydöksiä käyttäen erilaisia palpaatiotekniikoita. Opiskelija osaa kuvata hieronnan terapeuttiset vaikutukset ja osaa soveltaa hierontaa osana muuta jalkaterapiaa käyttäen eri hierontaotteita.
Sisältö
- Eri-ikäisten jalkaterveys
- Terve alaraaja ja jalkaterä
- Perinnöllisyyden yhteys jalkaterveyteen
- Sairauksien vaikutus jalkaterveyteen
- Elämäntavat ja jalkaterveys
- Jalkojen omahoito ja omahoidossa käytettävät tuotteet
- Jalkineen ja sukkien valinta
- Perinteiset jalkakylvyt ja Liikahikoilun hoito
- Vuorovaikutus ja terapeuttinen ohjaus
- Asiakkaan opetuksen ja ohjauksen käytännön periaatteet
- Asiakkaan jalkojen omahoidon opetus ja ohjaus
- Yksilöllisen oppimateriaalin valmistaminen
- Ryhmäopetuksen didaktiset ratkaisut
- Terveydenhuoltohenkilöstön opetus ja ohjaus
- Alaraajan lihakset ja niiden aiheuttamat liikkeet avoimessa ja suljetussa kineettisessä ketjussa
- Jalan kaaria ylläpitävät rakenteet
- Vartalon lihakset
- Rakenteiden vierasperäinen terminologia
- Veri ja verenkierto
- Lymfaattinen järjestelmä
- Hengitys, ruoansulatus ja virtsaneritys
- Palpaatio tutkimusmenetelmänä
- Hieronnan käyttöalueet jalkaterapiassa
- Hieronnan terapeuttiset vaikutukset
- Hierontaotteet ja alaraajan hieronnan toteuttaminen
Oppimateriaalit
1) Tunnilla jaettu materiaali
2) Stolt, Flinck, Saarikoski, Väyrynen: Jalkaterveys
3) Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. & Ross, L. M. (ed): Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoittelu
Oppimistehtävät
verkko-opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Anatomian tentin aika ja uusinnat ovat OMAn työtilan etusivun moduulissa.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Keskiviikkoisin klo 15.45 luokassa 233 ns. anatomiakioski, jossa saa itsenäisen opiskelun tehtäviä tehdä ja malleja tutkiskella opettajan ja mahdollisesti opiskelijatutorin ohjauksessa opiskelijalähtöisesti. Kioskiin ilmoittaudutaan sähköpostilla Pirkko-Leenalle viimeistään edeltävänä maanantaina.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3-H4
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
17 x jatkuva arvionti 20%
2 x oppimistehtävä 10%
1 x tentti 70%
Lisäksi anatomiasta on teoriatentti, anatomian teoriatentti on 1 op:n arvoinen. Vastuuopettaja määrittää sen kertoimen arvosanan muodostamisessa.
Lisätiedot
Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.