Työelämäharjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: SC00BI86-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.11.2019 - 29.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Jouko Heiskanen
- Osteopatia Virtuaali
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Sandra Rinne
Vastuuopettaja
Kevin Collet
Ryhmät
-
SXF16S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa selvittää potilaan esitiedot ja sairaushistorian ja tiivistellysti kertoa potilastapauksesta harjoittelun ohjaajalle, opiskelijakollegoille ja muille terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Opiskelija osaa analysoida potilaan oirekuvaa, valita ja suorittaa erotusdiagnostiset testit ja kykenee kliiniseen päättelyyn. Opiskelija kykenee tekemään päätöksiä itsenäisesti ja päätyy osteopaattiseen diagnoosiin itsenäisesti tiedostaen omat osaamisensa rajat.
Opiskelija kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa työtään ja osaamistaan sekä tarvittaessa pystyy muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tehdä hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja arvioida työhönsä liittyvää tietoa kriittisesti. Opiskelija osaa toimia osana moniammatillista tiimiä ja kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan oman alan asiantuntijana verkostoissa. Opiskelija kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön.
Symptoms and Signs 2: 1 op
Opiskelija muistaa aiemmin opittuja lääketieteellisiä aineita ja osaa yhdistää ne käytännön työtä palvelevaksi erotusdiagnostiseksi kokonaisuudeksi. Opiskelija suorittaa potilaan yleistilan arviointia tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti osana potilaan tutkimusta ja hoidon seurantaa. Opiskelija tunnistaa vaaralliset ”red flag” –oireet ja ohjaa potilastaan tarvittaessa asianmukaiseen jatkohoitoon.
Sisältö
Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiiikka. Osteopaattinen diagnoosi ja hoito. Terapeuttisten harjoitteiden ohjaus. Ulkopuolinen harjoittelu: Fysiatrian osasto, Osteopaatin vastaanotto tai kuntoutuslaitokset.
Symptoms and Signs 2: 1 op
Potilaan yleistilan tutkiminen. Hengitys-, verenkierto-, imusolmuke-, sukuelin- ja suolisto-oireet, joihin osteopaatin pitää reagoida.
Opetusmenetelmät
ohjattu kliininen harjoittelu
asiakaspalvelutyöskentely
pienryhmäkeskustelut
oppimistehtävät
Oppimistehtävään sisältyy asiakastapausten tiivistelmät:
Fysiatria (5 as.)
Osteopaatin vastaanotto/moniammatillinen harjoittelu (5 as.)
Työelämäpäivä: Ryhmän kootut terveiset ulkopuolisista harjoitteluista
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutetaan ulkopuolisissa harjoittelupaikoissa:
Ulkopuoliset harjoittelupaikat:
Fysiatrian osasto (1 op)
Osteopaatin vastaanotto (1 op)
Muu, esim. kuntoutuslaitos, terveysasema, potilasjärjestö (1 op)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Lukujärjestykseen on varattu harjoittelua varten viikot 2, 3 ja 4, mutta opiskelija voi suorittaa harjoittelun myös valinnaisena ajankohtana 1.-2. periodilla
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeet ulkopuolisista harjoitelusta ja tehtävistä löytyvät Harjoittelun käsikirjasta. Oppimistehtävät palautetaan Omaan.
Ulkopuolisia harjoitteluja koordinoi fysiatrian kentän osalta Kevin Collet ja muiden harjoittelujaksojen ja oppimistehtävien osalta Kaisa Hartikainen.
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itsearviointi
Esitietovaatimukset
Ohjattu klininen harjoittelu 6