Osteopatian historia ja englanti ammattikielenä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SC00BI83-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
28.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Minna Kalajoki
- Sandra Rinne
- Liisa Jaakkonen
Vastuuopettaja
Hannaleena Risku-Kauppila
Ryhmät
-
SXF19S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata osteopatian filosofiset lähtökohdat ja nimetä osteopaattiset periaatteet. Opiskelija osaa kuvata tärkeimmät osteopatian kehitysvaiheet ja kehitykseen vaikuttaneet henkilöt ja heidän vaikutuksensa osteopatian kehitykseen. Opiskelija osaa määritellä osteopatian, osaa kuvata keskeisimmät osteopaattiset käsitteet ja osaa käyttää osteopaattista nimikkeistöä.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat.
Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Sisältö
Osteopatian määritelmä ja periaatteet. Osteopatian kehitys maailmassa. Osteopatian keskeiset käsitteet ja termit. Vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä. Osteopatian tekstikäytänteet ja asiakirjat. Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen. Osteopatian organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja – välineet. Koulutus ja urasuunnittelu Osteopatiassa. Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat materiaalit ja linkit
Kaikki englannin materiaali löytyy OMAn työtilasta.
Opetusmenetelmät
Osteopatian historia: Moodle verkkokurssi
Englannin osalta: Lähiopetus, aktivoiva luento, harjoitustehtävät, tehtäväohjattu opetus, pari- ja ryhmätyö.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ainoastaan AHOT- prosessin kautta. Tee AHOT- hakemus tai ota opettajaan yhteyttä ennen kurssin alkua mikäli haluat ahotoida kurssin tai osan siitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Englannin osuuden suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista läsnäoloa kontaktitunneilla, annettujen tehtävien tekemistä, suullisen esitelmän pitoa ja kirjallisen tehtävän palauttamista määräaikaan mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
• vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
• ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti
• käyttää ammattisanastoa täsmällisesti
• ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy
• tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen
• vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
• ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti
• käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti
• ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu
• tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät
Englannin osalta sekä suullinen että kirjallinen osio arvioidaan asteikolla Hyväksytty/ Hylätty.
Jatkuva arviointi (läsnolo ja tunneille osallistuminen, tehtävät) 50%
Suullinen esitelmä 25%
Kirjallinen tehtävä 25%
Esitietovaatimukset
Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.