Siirry suoraan sisältöön

Rajaton 2020 tapahtuma (5 op)

Toteutuksen tunnus: SA00DW58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 30.01.2020

Ajoitus

31.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

50 - 60

Koulutus

  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
  • Osteopatian tutkinto-ohjelma
  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Toni Nisula
  • Mona Liljegren
  • Sandra Rinne
  • Titta Komssi
  • Tomi Nurminen

Vastuuopettaja

Toni Nisula

Tavoitteet

Opiskelija kasvattaa valmiuksiaan (erityisryhmän) asiakkaiden kohtaamisissa moniammatillisissa tilanteissa oman ammattialansa edustajana. Opiskelija perehtyy raajaproteesin käyttäjän toimintakykyyn ja sen arviointiin eri ympäristöissä ja ymmärtää kuntoutumisen merkityksen sosiaali- ja terveysalalla sekä ymmärtää apuvälineen merkityksen asiakkaan autonomiaan. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelija toimii tavoitteellisesti muiden projektin toimijoiden kanssa ja vahvistaa kommunikaatio ja viestintätaitojaan sosiaali- ja terveysalalla. Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä apuvälineratkaisuja ja soveltaa osaamistaan oman ammattinsa näkökulmasta. Hän osaa myös ohjata asiakasta proteesin käytössä ja arvioida proteesin käytettävyyttä sekä ohjata ongelmatilanteissa eteenpäin sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle. Opiskelija osaa soveltaa aikaisemmin hankkimaansa osaamista asiakaskohtaamisissa.

Opiskelija tunnistaa yleisimmät amputaatiotasot ja hallitsee perustasolla niihin kuuluvat proteesitekniset ratkaisut sekä on tietoinen asiakkaan aktiivisuus luokituksen / toiminnan tason luokituksen peruslähtökohdista.

Opintojakson aikana opiskelija harjaantuu kehittämään monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin. Hän vahvistaa osaamistaan projektityöskentelyssä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kehittämistyössä.

Sisältö

Opintojakson sisältö:
• Projektityöskentely (innovaatiokeskittymässä)
• Raajaproteesit ja apuvälineiden tietoperusta
• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu
• Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittämisehdotusten esittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Erityisryhmien apuvälineet
• Asiakkaan neuvonta ja ohjaus
• Apuvälineiden sopivuuden ja toimivuuden arviointi ja käytönohjaus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ohjatut harjoitukset
Esittävä luento
Projektityö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakaskontakti

Lisätietoja opiskelijoille

Tapahtumapäivä 16.5.2020, lähiopetusta alkaen tammikuusta erillisen aikataulun mukaisesti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/hylätty

Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen.

Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen 50%
Käytännön projekti 50%