Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön erityispiirteet ja osaamisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EO14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

20.09.2021 - 26.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tiina Varamäki
  • Jukka Lehtimäki
  • Tiia Saastamoinen
  • Anna O'Sullivan

Vastuuopettaja

Tiia Saastamoinen

Ryhmät

  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa akuuttihoitotyön erityispiirteitä erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän hallitsee laaja-alaiset akuuttihoitotyön tiedot ja taidot ja kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon akuuttihoitotyön muuttuvissa tilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa toiminnassaan osaamisen johtamista ja ymmärtää esimiehen roolin toiminnan kehittämisessä.

Sisältö

- Akuuttihoitotyön rakenne, tehtävät ja toimintaympäristöt
- LEAN-ajattelu akuuttihoitotyössä
- Osaamisen johtaminen akuuttihoitotyössä

Aika ja paikka

Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2021. Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään/opintojaksoon loppuun mennessä.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali on nähtävillä opintojakson Moodle-alustalla

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot/kontaktiopetus
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Asiantuntijaluennot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee opintojaksolle osallistumisen sijaan määritellyt kirjalliset tehtävät. Mikäli kyseessä valinnainen suoritustapa sovitaan opettajan kanssa erikseen Orientaatiossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo-opetusta noin 15 tuntia
Tehtäväohjattua sekä itsenäistä opiskelua noin 120 tuntia

Sisällön jaksotus

Periodi 2, 2021

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot) ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (hylätty):

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.