Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat (10 op)
Toteutuksen tunnus: S000EF53-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 02.09.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 08.11.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Kristiina Heinonen
- Arja Liinamo
- Asta Lassila
- Jaana Seitovirta
Vastuuopettaja
Asta Lassila
Ryhmät
-
S1921S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa
Sisältö
- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen
Aika ja paikka
1.-3.9.2021 Metropolia AMK, Myllypuron kampus /etäyhteys
7.-8.10.2021 Metropolia AMK, Myllypuron kampus/ etäyhteys
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32-52
- Zimmerman,R , Diclemente,R , Andrus,J , Hosein,E (Editors). 2016. Introduction to Global Health promotion,s. 1-64. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta.
- Mittelmark,M , Sagy S, Eriksson M, Bauer G, Pelikan J, Lindström B, Espnes
G.A, (Editors). 2016. The Handook of Salutogenesis. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
- Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit.
Muu oheiskirjallisuus
Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Preface + s. 1-48. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastostaStåhl T. Terveyden edistämisen vaikuttavuus ja mittaaminen. Duodecim 2017;133:97:1–3 https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo13735.pdf
Huber artikkelit
Artikkelit Salutogeneesistä
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.
Health promotion programs 2016
http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus tarkentuu opintojakson alussa
Osallistuminen luennoille, läsnäolovelvoite (Syksy 2021 luennot kampuksella ja etäyhteys)
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Kesätehtävä x1 (palautetaan opintojen aloitusviikolla Moodleen)
Osallistuminen kansallisiin terveyden edistämisen tilaisuuksiin x2 lukukauden aikana
Oppimistehtävä X1
Kirjallisuuskatsausx1
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, tentin korvaa seuraavat suoritukset ja oppimistehtävät:
Osallistuminen luennoille, 2 op
Kesätehtävä x1, 1 op
Oppimistehtäväx1, 2 op
Kirjallisuuskatsaus x1, arviointi T1-K5, 4 op
Kansalliset seminaarit x2, 1 op
Kansainvälisyys
EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op luennot
8 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Osallistuminen kansallisiin terveyden edistämisen tilaisuuksiin x2
Syksyn kontaktipäivinä läsnäolovelvoite joko kampuksella tai etäyhteyksin
Sisällön jaksotus
Toteutus periodilla 1.
- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana,
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot,
- Hyvinvointiklinikka
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä, kesätehtävä; hyv/hyl
Oppimistehtävät hyv/hyl
Osallistuminen kansallisiin tapahtumiin x2
Kirjallisuuskatsaus, opintojakson numeerinen arviointi T1-K5
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.