Siirry suoraan sisältöön

Preanalytiikan ja kliinisten laboratoriopalveluiden ohjaus ja konsultointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DZ70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

24.03.2021 - 19.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Riitta Lumme

Vastuuopettaja

Riitta Lumme

Ryhmät

  • S1520S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.

Sisältö

Ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittäminen valitulla asiantuntijuusalueella sekä oman kliinisen asiantuntijuuden esiin tuominen tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Laboratoriopalveluiden ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin edistäminen omalla kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella.
Ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen ajankohtainen tutkimustieto omalla asiantuntijuusalueella sekä näyttöön perustuva toiminta.

Aika ja paikka

Toteutus ajalla 22.3.-20.5.2021

Viikko 12 ke klo16-18 Online Kurssin esittely
Viikko 13 ke klo 16-17 Online-tunti
Viikko 15 ke klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 17 ke klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 20 ke klo 16-19 Online-Seminaari

Oppimateriaalit

Suomeksi
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Zoomin kautta

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari

The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %

Sisällön jaksotus

Orientoiva tehtävä:
Mitä tarkoittavat käsitteet asiantuntijuus, ohjaus ja konsultointi. Kirjaa käsitteet auki ja palauta tehtävä ennen ensimmäistä tuntia. Kirjaa myös käyttämäsi lähteet ylös.

Viikko 12: Opintojakson aloitus, tehtävien esittely ja orientoivan tehtävän purku (=hissipuhe) omasta aiheesta + keskustelua aiheesta
Alustus/luento ”Kohderyhmäanalyysin ja pedagogiikan merkitys terveydenhuollossa ohjauksen ja konsultoinnin näkökulmasta”

Opintojakson tehtävä: Suunnittele valitsemallesi kohderyhmälle/työyhteisölle/valmiista case-tapauksista ohjaus ja konsultaatiotilanne, jossa käytät ennakkotehtävän käsitteitä (asiantuntijuus, ohjaus ja konsultointi). Kuljeta tekstissä rinnakkain tilannekuvausta, kirjallisuudesta löytämääsi teoriaa, jolla perustelet tapahtumaa sekä omaa pohdintaasi. Ota huomioon tehtävässäsi preanalytiikka, joka on bioanalyytikon yksi tärkein asiantuntijuusalue. Millaista näyttöön perustuvaa ohjaus- ja pedagogista osaamista bioanalyytikon ohjaus ja konsultaatiotilanteissa tarvitaan? Kerrothan tehtävässä suunnittelusta, itse tilanteesta sekä mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Liitä tekstiin omaa kriittistä, perusteltua ja kehittävää vuoropuhelua, pohdintaa ja kysymyksiä. Laadi työstäsi selkeä ja tehtävänannon kannalta olennaiset seikat huomioiva kokonaisuus väliotsikointia käyttäen.
Lisää tehtävän loppuun kolme tärkeintä oivallusta / havaintoa, jotka tehtävän aikana koit. Rakenna näiden oivallusten pohjalta viikolle 20 esitys omasta tehtävästäsi.

Viikko 13:
Asiantuntijaluento: Virpi Sulosaari ”asiantuntijaksi kehittyminen”

Viikko 15 ja 17:
Tuutorointi jos tarvetta

Viikko 20:
Omien töiden esittely
Opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalautteen keruu

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija tunnistaa ohjaus- ja konsultointitoiminnan haasteita valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella ja tekee ehdotuksia näyttöön perustuvaa tutkimustiedon hyödyntämisestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa erinomaisesti ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa monipuolisesti valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan heikosti toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa heikosti valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vertaisarviointi
Itsearviointi

Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa kehittää monipuolisesti ohjaus- ja konsultointitoimintaa hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa ja edistää toiminnallaan ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin kehittymistä omalla asiantuntijuusalueellaan.
Hyvä 3-4
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa tietoa ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Hylätty
Opiskelijan ohjaus- ja konsultaatio-osaaminen on niukkaa, eikä opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelijan kyky käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitys ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä on niukkaa.

Esitietovaatimukset

Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.