Siirry suoraan sisältöön

Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityispiirteet ja ajankohtaiset teemat (valinnainen) (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DT45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

22.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Jukka Lehtimäki
  • Tiina Varamäki
  • Tiia Saastamoinen

Vastuuopettaja

Tiia Saastamoinen

Ryhmät

  • S2219S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Opiskelija kehittää päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön laaja-alaista osaamistaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Sisältö

- Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön prosessi
- Hoitotyön auttamismenetelmät päivystys-, teho- ja valvontahoitotyössä
- Johtaminen ja vuorovastaavan rooli työyhteisössä
- Terveysteknologia päivystys-, teho- ja valvontahoitotyössä
- Eettiset tilanteet
- Moniammatillisuus ja verkostotyö päivystys-, teho- ja valvontahoitotyössä

Aika ja paikka

1.-2. periodi Syksy 2020

Oppimateriaalit

Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa (FIOCA), 2013.
NESTLED Simulaatio-ohjaaja koulutuksessa saatu materiaali
Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. 2020. Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro.
Muu tehtävänannossa osoitettu materiaali

Oppimateriaali voi täydentyä vielä opintojakson aikana. Kts Oman tehtävänanto ohjeistus.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Simulaatioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä työskentelynä
Itsenäinen opiskelu (kirjallisuus)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson aikana mikäli vaihtoehtoinen suoritustapa käytössä

Kansainvälisyys

Tarkentuu opintojakson aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa opintojakson tenttimällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä (20t läsnäoloa vaativaa)

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kokonaan 1.-2.periodilla

Lisätietoja opiskelijoille

Simulaatio harjoitteiden avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Simulaatiotapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi. Arviointi asteikolla 0-5 sekä vertaisarviointi.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.