Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DT43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tiina Varamäki
  • Tiia Saastamoinen

Ryhmät

  • S2220S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk

Tavoitteet

Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten ja hoito- ja potilasturvallisten periaatteiden mukaisesti akuuttihoitotyön toimintaa. Alansa asiantuntijana hän kykenee johtamaan moniammatillisia akuuttihoitotyön kehittämisen työryhmiä ja projekteja niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Opiskelija toimii tavoitteellisesti kehittäen niin itseään kuin työelämääkin. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön kehittämiskohteet ja kantaa vastuuta hoitotyön laadun kehittämisestä sekä osaa analysoida ja ratkaista akuuttihoitotyön haasteita tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija sisäistää näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet toimintansa perustana.

Sisältö

- Näyttöön perustuva toiminta akuuttihoitotyössä
- Laadun varmistaminen akuuttihoitotyössä erilaisten mittareiden avulla
- Kehittävä työote akuuttihoitotyön toiminnan kehittämisessä
- Toiminnan kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa
- Moniammatilliset verkostot ja työskentely kansallisissa ja kansainvälisissä akuuttihoitotyön verkostoissa

Aika ja paikka

Opintojaksoon orientoituminen alkaa syksyllä 2020 ja opintojakso jatkuu keväälle 2021.

Oppimateriaalit

Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön".
THL: Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi; http://bit.ly/2ICMr6N
Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro.
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/
Tarkempi kirjallisuus löytyy opintojakson Moodlesta

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Verkkokurssi

Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja

PICO-kysymys tekniikka ja käyttö akuuttihoitotyön kehittämisessä, jonka pohjalta työstetään digitaalinen posteri englanniksi ja tehdään kirjallinen yksilötehtävä.
Yksilötehtävän aihe käsittelee akuuttihoitotyön ajankohtaisia kehittämistarpeita ja se valitaan omasta työyksiköstä.

Osallistuminen Metropolian kv-päiville toukokuussa 2021. Englanninkielinen posteri esitellään ryhmälle webinaarissa ja julkaistaan sen jälkeen Metropolian kv-päivillä. Vaihtoehtona osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-opintokäyntiin ulkomaiseen akuuttihoidon yksikköön keväällä 2021.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluento
Kehittämistehtävä omaan työyksikköön

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kehittämistehtävän arvosanan korottaminen ja uusiminen Tutkintosäännön mukaisesti opintojakson aikana (kevät 2021)

Kansainvälisyys

Osallistuminen Metropolian KV-konferenssiin, muuhun KV-konferenssiin tai KV-vierailuun

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
9 t kontaktiopetusta
126t tehtäväohjattua ja itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu Syksy 2020-Kevät 2021

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot) ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittymistyön pohjalta laadittu kirjallinen tehtävä ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla

Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.