Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DS39-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
13.09.2020 - 11.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Jukka Kesänen
- Miina-Liisa Flinkkilä
Vastuuopettaja
Jukka Kesänen
Ryhmät
-
S1520S6BKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
-
S1519S6BKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija
• selittää palliatiivisen hoidon järjestämisen paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
• soveltaa palliatiivisen hoitotyön kehittämisessä ja johtamisessa taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa.
• kehittää ja johtaa palliatiivista hoitoa ja hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen.
• arvioi ja kehittää asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä eettisiin arvoihin ja näyttöön perustuen huomioiden palliatiivisen hoidon tutkimukseen liittyvät rajoitukset ja erityskysymykset tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• arvioi analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön osaamisen/ voimavarojen/ työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoidon laatutekijänä.
Sisältö
• Palliatiivisen hoidon järjestäminen ja palvelujärjestelmä
• Asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoidossa
• Organisaation strategioiden taustalla olevat arvot ja niiden merkitys kehittämisessä ja johtamisessa
• Henkilöstön osaaminen ihmis- ja asiakaslähtöisen palliatiivisen hoitotyön perustana
• Henkilöstön työhyvinvointi ja sitä tukevat menetelmät
• Näyttöön perustuva TKI-toiminta ja erityispiirteet palliatiivisen hoidon kontekstissa
Aika ja paikka
EduPal-hankkeen konsortion etätoteutus, Toteutusvastuu Kajaanin AMK
Digicampus.fi
Oppimateriaalit
Hiatt, J. M. 2006. ADKAR: A Model for Change in Business, Government and Our Community. Loveland: Prosci Learning Center Publications. Kivinen, Tuula. 2008. Tiedon ja osaamisen johtaminen terveydenhuollon organisaatiossa. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet, Kuopion yliopisto, Kuopio. Laine, Pertti. 2015. Oppimismahdollisuudet, osaaminen ja työhyvinvointi. Aikuiskasvatus 35(1), 30–46. Moisanen, Kirsi. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedkunta, Kuopion yliopisto, Kuopio. Tiirinki, H., Suhonen, M., Lunkka, N., Turkki. L. 2016. Diversiteetin kohtaaminen moniammatillisessa terveysalan johtamisessa. Teoksessa Syväjärvi, Antti & Pietiläinen, Ville (toim.) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. 103-146. Saatavilla https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1
Opetusmenetelmät
Videoluennot
Kirjallisuus
Oppimistehtävät
Vertaisarviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, kirjallisuuteen perehtyminen ja webinaari/t 2op
Oppimistehtävä A 2 op
Oppimistehtävä B 1 op
Sisällön jaksotus
Oppimistehtävä A- Palliatiivisen hoidon näyttöön perustuva osaamisen kehittämissuunnitelma
Oppimistehtävä B - Palliatiivisen hoidon henkilöstön työhyvinvoinnin kehittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu seuraavista oppimistehtävistä:
1. Oppimistehtävä A. Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa
(Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) -kiitettävä (5).
2. Oppimistehtävä B. Palliatiivisen hoidon henkilöstön työhyvinvoinnin kehittäminen
Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5).
Opintojakson kokonaisarvosanassa painottuu oppimistehtävä A.
3. Kokonaisarviointiin sisältyy myös se, että opiskelija on tehnyt itse- ja vertaisarvioinnit sekä osallistunut oppimistehtävässä A vertaiskeskusteluun.
4. Lisäksi opiskelija on kertonut/antanut opintojaksopalautteen.
Kiitettävä K5
Opiskelija
osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen
Hyvä (3-4)
Opiskelija
tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson oppimistehtävissä osaamistavoitteita tasolla T1
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.