Siirry suoraan sisältöön

Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DS37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

11.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Jukka Kesänen
  • Miina-Liisa Flinkkilä

Vastuuopettaja

Jukka Kesänen

Ryhmät

  • S1520S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S1519S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
• osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja -tieteellisissä verkostoissa
• toimi eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun
• kehittää monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa tuoden esille oman tieteenalan ja hoidon arvoperustan sekä osaamisen ja tutkimuksen näkökulman osana monialaista yhteistyötä
• arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä
• kehittää organisaatiossaan eri ammattilaisten osaamista hyödyntäen toimintatapoja jotka tukevat moniammatillista yhteistoimintaa ja henkilöstön työhyvinvointia sekä osaamisen kehittymistä
• toimii osana palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoa ja on sitoutunut sen jatkuvaan ylläpitämiseen ja kehittämiseen
• edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä moniammatillisissa terveysalan verkostoissa

Sisältö

• Elämänlaatu ja hyvä elämä
• Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
• Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
• Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
• Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
• Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
• Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Oppimateriaalit

Kuorilehto R (2014) Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.

Palliatiivinen hoito ja saattohoito, Käypähoito -suositus. (2018)

Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta & Vainio Anneli (2018) Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Duodecim. Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.

Izumi S (2019) Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86.

Mazanec P, Reimer R, Bullington J, Coyne PJ, Harris H, Dubois M C, Rogers C, Aron J (2019) Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97.

Wittenberg E, Sun Virginia (2016) Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. Dahlin C, Coyne P J, Ferrel B R. Oxford University Press. 454- 460.

Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaarit ja lähipetusta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Asiantuntijaluennot videotallenteina:

· Moniammatillisuus ja ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa · Moniammatillinen yhteistyö, moniasiantuntijuus - käsitteiden määrittelyä · Palliatiivisessa hoidossa olevan ihmisen elämänlaatu ja hyvä elämä · Potilaan kohtaaminen palliatiivisen ja saattohoidon näkökulmasta · Psykososiaalinen tuki palliatiivisessa ja saattohoidossa.· Eksistentiaaliset kysymykset, henkinen ja hengellinen tuki palliatiivisessa hoidossa · Sairaalateologin työ · Kuntoutus osana palliatiivista ja saattohoitoa · Palliatiivinen fysioterapia psykofyysisen fysioterapian näkökulmasta · Fysioterapia palliatiivisen ja saattohoidon osana · Sosiaalityö palliatiivisessa hoidossa · Seksuaalisuus palliatiivisessa ja saattohoidossa · Syöpäpotilaan ravitsemushoito osana palliatiivista hoitoa · Palliatiivisen ja saattohoitopotilaan suunhoito · Kokemusasiantuntijan puheenvuoro: moniasiantuntijuuden toteutuminen asiakkaan näkökulmasta · Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen (Palveluintegraatio muotoilu ja itseuudistumisen dynamiikka) · Neuvottelutaidot ja konfliktien ratkaisutaidot työhyvinvoinnin edistäjänä · Verkostojen rakentaminen ja verkoston perustaminen · Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaarit ja /tai lähipetusta eri ammattikorkeakoulujen toteutustavoista riippuen.

Opiskelijoista muodostetaan monialaisia ryhmiä, jotka työskentelevät virtuaaliympäristöissä.

Tehtävä 1: Verkkokeskustelut tallenteiden pohjalta.

Katsottuasi videotallenteet pohdi:

A) Miten eri ammattilaisten asiantuntijuus ja roolit moniammatillisen työryhmän jäsenenä toteutuvat omalla työpaikallasi?

B) Miten potilas /asiakas ja hänen läheisensä osallistuvat omaan avun ja tuen suunnitteluun yhteistoiminnassa moniammatillisen tiimin kanssa?

C) Millainen on oma roolisi moniammatillisessa tiimissä? Miten kehität omaa rooliasi asiantuntijana? Perustele kaikki vastauksesi ja liitä pohdintaasi vähintään yksi tutkimusartikkeli yhteen näistä kolmesta aiheesta.

Arviointi: hyväksytty / hylätty



Tehtävä 2: Palliatiivisen hoidon kliiniset asiantuntijat yamk-verkoston perustaminen.

Arviointi: hyväksytty / hylätty



Tehtävä 3: Oman työn kehittämistehtävä.

Opiskelijat muodostavat 2-3 opiskelijan ryhmän. He valitsevat palliatiivisen hoitamisen tilanteen esim. omaisen tukeminen kuoleman jälkeen tai saattohoidossa olevan potilaan kotiloman suunnittelemisen. Opiskelijat kuvaavat moniammatillisen tiimin toiminnan valitsemassaan tilanteessa ja perustelevat moniammatillisen tiimin työskentelyä tutkimustiedolla ja näyttöön perustuen. Opiskelijat reflektoivat näyttöön perustuvaa toimintamallia oman yksikön nykyiseen toimintaan ja suunnittelevat, miten moniammatillista ja moniasiantuntijuuteen perustuvaa toimintaa kehitetään edelleen. Opiskelijat pohtivat ja analysoivat itsensä johtamisen taitojen ja moniammatillisuuden merkitystä sekä omalle työhyvinvoinnille että työyhteisölle.

Kehittämistehtävä esitetään webinaarissa tai lähipäivänä riippuen oman ammattikorkeakoulun toteutustavasta.

Arviointi: hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty:

Opiskelija:

Osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.

Osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.

Osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.

Ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.

Osaa reflektoida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.

Osallistuu aktiivisesti palliatiivisen hoidon verkoston luomiseen ja käy eettisesti korkeatasoista keskustelua sen suunnitteluprosessissa.

Hylätty:

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita hyväksytyllä tasolla.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.