Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DK68-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
05.10.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Ly Kalam-Salminen
Vastuuopettaja
Jukka Lehtimäki
Ryhmät
-
S2221S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
-
S1821S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Aika ja paikka
ks lukujärjestys
Oppimateriaalit
Erika Heiskanen - Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen - Tie kestävään menestykseen. Talentum.
Vanhala-Harmanen Minna - Nina Meincke - Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas. Edita.
Muu opiskelumateriaali on Moodlessa, jossa on myös osa luennoista nauhoitteina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
kirjallisuus ja www-sivut
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Orientaatio jaksolla opiskeluun (LK-S)
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen (LK-S)
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä (LK-S)
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset (LK-S)
Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa IL)
Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät (JL)
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut (JL)
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen (JL)
Lisätietoja opiskelijoille
Jaksolla on ennakkotehtävä eli perehdy Moodleen ennen jaksoa.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Jakson tehtävät tulee tehdä ennen tenttiä.
Kurssiavain Moodleen: IiraLy 2021
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.