Siirry suoraan sisältöön

Terveysviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK32-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

25.10.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Kristiina Heinonen
  • Teija Rautiola

Ryhmät

  • S1920S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija
- soveltaa viestinnän lähestymistapoja, teorioita ja kanavia terveyden edistämisessä
- omaa viestinnällisiä valmiuksia terveyden edistämisen näyttöön perustuvaan argumentointiin ja puolesta puhumiseen
- osaa viestiä soveltuvilla menetelmillä moninaisille väestö- ja kulttuuriryhmille eri toimintaympäristöissä

Sisältö

Vaikuttavat viestinnän menetelmät.
Informaatioteknologia, sosiaalinen media, joukkoviestintä ja terveyden edistämisen kampanjat.
Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät (Advocacy).
Sosiaalinen markkinointi.

Aika ja paikka

Perodit 1 ja 2

Oppimateriaalit

Perehdy ennakkoon (ennen 1.10 ) kontaktia teoksesta:
Health Promotion Programs:From Theory to Practice (s.171-192).
Luku 7 Terveyden puolesta puhuminen Health Advocacy for Health. https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/reader.action?docID=4718311

Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa:
1. Fertman, Carl I., et al. Health Promotion Programs : From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=4718311
2. Don Nutbeam, Elizabeth Harris, Marilyn Wise. Theory in a Nutshell
3. Luento-ja opiskelumateriaali moodlessa
4. Griffin, Em (2011). A First Look at Communication Theory.
Eight Edition. New York: McGraw Hill College Div.,
Chapt. 2, 5 & 6.

Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, esitykset
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä (-t) /Projektitehtävä
Uusintakoepäivät tarkentuvat opintojakson alkaessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op luennot
3 op itsenäinen- ja moodletyöskentely itsenäisesti ja ryhmässä
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Sisältö ja jaksotus tarkentuvat myöhemmin

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Osallistuminen opetukseen, yksilö- /ryhmätehtävien suoritusppimistehtävien tekeminen
Projektityö tai tentti