Verkostoyhteistyö ja kehittämistyön johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DK31-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 09.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 27
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Arja Liinamo
- Kati Ylikahri
- Eeva Honkanummi
Vastuuopettaja
Arja Liinamo
Ryhmät
-
S1918S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (ylempi AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
- rakentaa terveyden edistämisen verkostoja ja yhteistyösuhteita monipuolisesti eri tahojen sidosryhmien kesken ja toimii niissä aktiivisesti
- johtaa ja koordinoi terveyttä edistävää toimintaa muutoksen mahdollistamiseksi
- tuntee ja osaa soveltaa tiimi- ja verkostotyön sekä yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisen teorioita ja menetelmiä
Sisältö
Sidosryhmätyöskentely.
Monisektorinen yhteistyö kunnissa ja maakunnissa.
Yhteistyö kolmannen sektorin ja yritysten kanssa.
Keskeisiä teorioita muutoksen mahdollistamiseksi.
Aika ja paikka
Periodi 1 ja 2
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa:
1. Fertman, Carl I., et al. Health Promotion Programs : From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central. Pages 295 - 321 (Chapter Leadership for change and sustainability). http://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=4718311. pdf
2. Verkostojohtamisen opas. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161513/VNK_12_19_Verkostojohtamisen_opas.pdf?sequence=4&isAllowed=y
3. Luento-ja opiskelumateriaali moodlessa
4. Verkostotyön käsikirja, SOSTE
https://www.soste.fi/tapahtumat/verkostot/verkostotyon-kasikirja.html
5. The Intersector Toolkit: Tools for Cross-Sector Collaboration. The
Intersector Project. http://intersector.com/wp-content/uploads/2017/08/The-Intersector-Project-Toolkit.pdf
6. Bergen Model for Intersectoral co-operation. Referencies:
a. Corbin, Mittelmark 2008. Partnership lessons from the Global Programme for Health promotion Effectiveness: a case study. Health Promotion International, Vol. 23 No.4 = Bergen Model of Collaborative Functioning https://academic.oup.com/heapro/article/23/4/365/629824
b. Mahmood, Morreale, Barry 2015. Developing a checklist for intersectoral partnership for health promotion. WHO Collaborating Centre for Health Promotion Research. National University of Ireland Galway, April 2015 = Pilot Partnership Checklist: Tool for Intersectoral Partnership https://www.researchgate.net/publication/280573639_Developing_a_Checklist_for_Intersectoral_Partnerships_for_Health_Promotion
c. Corbin, Jones, Barry 2018. What makes intersectoral partnership for health promotion work? A review of the international literature. Health Promotion International 2018;33:4-26. = narrative synthesis of findings (from 26 studies) related to processes that support and inhibit HP partnership functioning. Bergen Model of Collaborative Functioning was used as a theoretical framework for analyzing the findings, nine core elements were identified that constitute positive partnership processes that can inform best practices..
https://academic.oup.com/heapro/article/33/1/4/2555416
Opetusmenetelmät
Osallistuminen luennoille
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ja sen tuotosten esittäminen tiivistetysti ryhmälle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Healthy Boost -projekti
Yhteisyötä tutkinnon Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen yhteistyöorganisaatioihin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä (-t) /Projektitehtävä
Uusintakoepäivät tarkentuvat opintojakson alkaessa
Kansainvälisyys
EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.
EU Baltic Sea Region (BSR) Healthy Boost project 2019-2021. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monialaisen yhteistyön kehittäminen urbaaneissa kaupunkiympärisöissä BSR alueella. Seitsemän maan ja 15 yhteistyöpartnerin yhteiskehittämisprojekti, jossa Metropolia yhtenä päävastuuorganisaationa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op luennot
3 op itsenäinen- ja moodletyöskentely itsenäisesti ja ryhmässä
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
Sisältö ja jaksotus tarkentuvat myöhemmin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkentuu opintojakson alkaessa
Osallistuminen opetukseen, yksilö- /ryhmätehtävien suoritusppimistehtävien tekeminen
Projektityö tai tentti