Terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 (10 op)
Toteutuksen tunnus: S000DK28-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Mannerheimintie 172
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 28
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Teija Rautiola
- Arja Liinamo
- Jukka Oksanen
- Asta Lassila
- Marja Hult
Vastuuopettaja
Arja Liinamo
Ryhmät
-
S1919S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee monitieteisen terveyden edistämisen tietoperustan
- hallitsee systemaattisen ja näyttöön perustuvan terveyden edistämisen suunnitteluprosessin vaiheet
- arvioi yksilö- ja yhteisötason terveyden edistämisen suunnitteluun soveltuvia teorioita ja malleja
Sisältö
Monitieteinen terveyden edistämisen tietoperusta.
Terveyden edistämisen tarpeiden arviointi ja tunnistaminen.
Väestön terveyden ja hyvinvoinnin seuranta ja indikaattorit.
Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus.
Aika ja paikka
Lähipäivät:
13.- 14.11.2019
12. - 13.12.2019
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.
Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Osallistuminen luennoille, 4 lähipäivää
Asiantuntijaluennot
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät x2, toimivat tenttinä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arvioitavat oppimistehtävät
1. Terveyden edistämisen teoriat, yksilötyö
2. Kirjallisuuskatsaus; Terveyden edistämisen menetelmien sekä ohjelmien/interventioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi; yksilötyö ja kommentointi
Kansainvälisyys
EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
(yksilö, ryhmä, yhteisö)
Terveyden lukutaito, Health Literacy
Vaikuttavuus
Tarvearviointi: THL Hyvinvointiklinikka
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.