Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

21.10.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Mannerheimintie 172

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 28

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Teija Rautiola
  • Arja Liinamo
  • Jukka Oksanen
  • Asta Lassila
  • Marja Hult

Vastuuopettaja

Arja Liinamo

Ryhmät

  • S1919S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee monitieteisen terveyden edistämisen tietoperustan
- hallitsee systemaattisen ja näyttöön perustuvan terveyden edistämisen suunnitteluprosessin vaiheet
- arvioi yksilö- ja yhteisötason terveyden edistämisen suunnitteluun soveltuvia teorioita ja malleja

Sisältö

Monitieteinen terveyden edistämisen tietoperusta.
Terveyden edistämisen tarpeiden arviointi ja tunnistaminen.
Väestön terveyden ja hyvinvoinnin seuranta ja indikaattorit.
Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus.

Aika ja paikka

Lähipäivät:
13.- 14.11.2019
12. - 13.12.2019
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Seedhouse D. 2005. Health Promotion. Philosophy, Prejudice and Practice. Wiley.
Muu oheiskirjallisuus

Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.

Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Osallistuminen luennoille, 4 lähipäivää
Asiantuntijaluennot
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät x2, toimivat tenttinä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvioitavat oppimistehtävät
1. Terveyden edistämisen teoriat, yksilötyö
2. Kirjallisuuskatsaus; Terveyden edistämisen menetelmien sekä ohjelmien/interventioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi; yksilötyö ja kommentointi

Kansainvälisyys

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
(yksilö, ryhmä, yhteisö)
Terveyden lukutaito, Health Literacy
Vaikuttavuus
Tarvearviointi: THL Hyvinvointiklinikka

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.