Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja verkostojen ennakoiva johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ91-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

12.10.2021 - 18.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 75

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Marjatta Komulainen

Vastuuopettaja

Marjatta Komulainen

Ryhmät

  • L0920S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa tulkita organisaation strategisten muutosten merkitystä ja soveltaa sitä henkilöstöstrategian mukaiseen johtamiseen. Hän on muutosagentti, joka osaa ennakoida henkilöstön osaamisen muutostarpeita. Hän osaa monipuolisia työkaluja käyttäen arvioida ja kehittää henkilöstön osaamista ja varmistaa toiminnallaan, että organisaation tulevaisuuden osaamistarpeet tulevat tyydytetyksi. Opiskelija arvostaa henkilöstön moninaisuutta ja osaa hyödyntää sitä osaamisen ja verkostojen johtamisessa. Opiskelija osaa kartoittaa tulevaisuuden kannalta strategisesti tärkeät kumppaniverkostot ja mieltää verkostojen johtamisen tärkeäksi johtamistoiminnan osaksi. Opiskelija omaa kulttuurisen kompetenssin ja osaa toimia organisaationsa kannalta tärkeissä kotimaisissa ja kansainvälisisä verkostoissa. Lisäksi hän osaa kehittää sekä organisaation sisäisiä, että ulkoisia verkostoja. Hän on organisaatiokulttuurin kehittäjä joka osaa tukea henkilöstön sisäistä motivaatiota sekä verkostomaista ja itseohjautuvien tiimien toimintaa.

Sisältö

- tulevaisuuden trendien seuranta ja niiden merkityksien tunnistaminen
- henkilöstöstrategia osana organisaation strategiaa
- henkilöstön strategialähtöinen johtaminen ja sen arviointi
- kulttuurinen kompetenssi moninaisuuden johtamisessa
- verkostojen strategialähtöinen johtaminen ja kehittäminen
- motivaation johtaminen ja itseohjautuvat tiimit

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.

1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön ABC http://www.psykosoft.com/pdf/Tasa-arvo-%20ja%20moninaisuustyon%20ABC.pdf Lue julkaisusta sivut 4-15.

Ennakkotehtävä julkaistaan Moodlessa kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Loput Moodlesta avataan toteutuksen alettua syksyllä 2021. Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä.

Opetusmenetelmät

HUOMAA METROPOLIAN OHJE:

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaa lehtori Marjatta Komulainen, marjatta.komulainen@metropolia.fi, 040 136 9424. Marjatta Komulaiselle voi laittaa palautetta myös sähköpostitse Moodlessa olevan palautekanavan lisäksi, marjatta.komulainen@metropolia.fi.

Opintojakson Moodle työtilassa on tämän toteutuksen käsikirjoitus. Moodle pohjautuu verkko-opetuksen pedagokiseen Moduuli-malliin.

Henkilöstön ja verkostojen ennakoiva johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutuksella luodaan aluksi omakohtainen kokemus moninaisuuden johtamiseen, jossa jokainen voi pohtia ilmiötä arvona ja laajentaa sen käsitystään itselleen. Ilmiöstä jaetaan tietoa verkkokeskustelun muodossa ja opetuskohtaamisissa. Tietoa jaetaan ilmiön ympäriltä eri asiantuntijarooleista katsottuna ja opiskelijat osallistuvat valitsemaansa verkkokeskusteluun sekä haastavat toisiaan keskusteluissa aiheen tiimoilta.

Toteutuksella luodaan seuraavaksi tehtävän muodossa katsaus henkilöstövoimavarojen johtamiseen sekä niiden kehitysmahdollisuuksiin ja -haasteisiin. Tehtävän avulla saa käsityksen henkilöstöstrategian ja henkilöstövoimavarojen johtamisen mahdollisuuksista myös omalla työpaikalla. Oppiminen kumuloituu kun tehtävästä syntyneitä tuloksia jaetaan yhteisesti. Tehtävässä hyödynnetään Työterveyslaitoksen uusinta tietoa henkilöstövoimavarojen johtamisesta ja mallia, jota voi hyödyntää työelämän kehittämisessä ja jonka työstämiseen olen osallistunut. Minulla on kokemusta tämän mallin käytännönläheisestä hyödyntämäsestä.

Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus itseohjautuvien tiimien mahdollisuuksiin työelämän kehittämisessä. Henkilöstöasiantuntijan ja henkilöstöpäällikön rooleissa nyt ja tulevaisuudessa itseohjautuvuus on mahdollisuus ja haaste. Miten itseohjautuvuudessa on toimittava esimiehenä ja työntekijänä, entä miten se vaikuttaa johtamiseen? Tämä kytkeytyy lopuksi moninaisuuteen työyhteisötilanteissa.

Kaikista edellä mainituista näkökulmista on rakennettu Moodleen kattava tietovaranto luentotallenteiden, asiantuntijablogien sekä lähdemateriaalien muodossa. Toteutuksen materiaaleista jokainen voi valita itselleen soveltuvimman ja hyödyntää lähteitä tällä toteutuksella. Toteutuksen tehtävät on tuotekehitetty tuotekehityskoulutuksessa ja niitä on hyödynnetty myös hanketyöskentelyssä. Tällaisia hankkeita ovat olleet OONA -hanke ja Tuottavasti moninainen -hanke. Tehtävät ovat työelämälähtöisiä ja opiskelijat voivat soveltaa tietoaa kehittyessään henkilöstöalan ammattilaisiksi.

Toteutus avataan kesäksi 2021, jotta opiskelijat voivat hyödyntää lomaansa ja syventyä halutessaan moninaisuuden johtamisen -ennakkotehtävän työstämiseen. Ennakkotehtävä löytyy Moodlen ensimmäisestä osiosta.


Webinaari toimii käänteisen oppimisen ja kohtaamisen paikkoina, joissa myös luennoidaan. Moodlessa on tehtävät, pääosa luennoista, videot, tekstit ja oppimiskeskustelut.


Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Toteutus jakaantuu tarkemmin seuraaviin osa-alueisiin:


1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävä: pohtiva essee, oppimismateriaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä oppimisaktiviteettina verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2.

2. Oppimisaktiviteettina välitehtävä henkilöstövoimavarojen johtamisesta -yksilötehtävänä ja

3. Oppimisaktiviteettina Itseohjautuvuus -ryhmätehtävänä (ryhmät Moodle alustalla)

4. Lähiopetus 2021, lähiopetus toteutetaan webinaarin muodossa.

5. Osallistuminen webinaareihin

6. Toteutuksen digitaalisuusosuus on 90 %

7. Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista, joka tarkoittaa, että opiskelijat työstävät aihetta itsellisesti, jonka jälkeen tietoa jaetaan opetuskohtaamisissa.


Kurssiavain syksy 2021: henkilö21

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyön vastuu Marjatta Komulainen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Katse tulevaisuuteen -työsuorite

Opintojakson voi kokonaan (5 op) suorittaa uudistuneesti Metropolian Katse tulevaisuuteen -hankkeessa osallistuen ohjatusti yrityskehittämiseen. Hankkeessa kehitetään pk-yritysten resilienssitaitoja Uudellamaalla. Ohjaavina coacheina toimivat Marjatta Komulainen ja Helena Miettunen Metropoliasta. Ryhmään etsitään 8 ylemmän opiskelijaa, jotka tekevät vapaamuotoisen hakemuksen toukokuun 2021 aikana. Tehtäviin kuuluu yritysten kehittämisprosessin ja uudistumiskyvyn tukeminen. Lisäksi kartoitetaan yritysten johtamista tukevat strategiat esimerkiksi toiminta- ja henkilöstöstrategiat sekä niiden merkitys.

Mikäli haluat suorittaa opintojakson hankkeessa, sinun tulee pohtia seuraavia kysymyksiä:

Kysymykset: Millaiset valmiudet sinulla on yritysten henkilöstöryhmien fasilitointiin? Koska työsuoritteeseen pitää sitoutua noin 3-6 kk, millaiset valmiudet sinulla on aikataulujen yhteen sovittamiseen opintojen aikana kasvokkain ja virtuaalisesti?
Valintakriteerit: olet toiminut esihenkilönä tai tunnet muuten työyhteisön kehittämisen haasteita, olet osallistunut henkilöstölähtöiseen kehittämiseen.


Aihepiiristä lisää perehtymiseen:

Metropolian Tuottavasti moninainen - ja Mikko -hankkeiden loppuraportti Työhyvinvointiboosteri https://www.tyohyvinvointiboosteri.fi/ (esim. kehittämisprosessi)

Työterveyslaitos
https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyon-kehittaminen/mita-on-resilienssi/

Sisällön jaksotus

·
Verkko -opetuksen ajankohdat: 12.10.2021 klo 9-12 ja · 18.11.2021 klo 9-12

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelu tapahtuu tämän toteutuksen aikana etänä. Opiskelijat vastaavat itse laitteidensa teknisistä toimivuudesta.

Etäopetus: Korona viruksen epävarmassa tilanteessa ohje teamsin käytölle vaan ja ainoastaan tällä ohjeella, opiskelijat vastaavat ohjeen noudattamisesta, jotta opiskelu toteutuksella sujuu ja tekniikka toimii. Esimerkiksi Teams toimii okemusten mukaan luennolla kaikista parhaiten pöytäsovelluksen kautta. (ei älykännykkä, ei ipad)

OHJE Teamsin lataamiseen omalle koneelle/työasemalle

Jos sinulla ei ole Teams omalla koneellasi, voit ladata sen ilmaiseksi netistä esim. seuraavan linkin kautta.

https://products.office.com/fi-fi/microsoft-teams/download-app

Huom. sinun ei tarvitse eli älä rekisiteröidy Teamsiin. Sen sijasta kirjaudu sisään Teamsiin METROPOLIAN TUNNUKSILLA. Tämä edellyttää, että OLET REKISTERÖITYNYT Omassa (työkalujen Pilvipalvelut) Metropolian pilvipalveluihin Office365. Jos et ole sitä vielä tehnyt, tee se viimeistään nyt!

Toteutuksella voidaan hyödyntää myös ZOOM kanavaa.

Digitaalisista sovelluksista kannattaa olla käytettävissä aina päivitetty versio.

Opiskelijan helpdesk auttaa myös teknisissä haasteissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Monipuoliset arviointityökalut:

1. Vertaisarviointi - ja itsearviointi jatkuu läpi toteutuksen, mahdollistaa yhteisöllisen oppimisen ja jossa arviointilomakkeet testattuja

2. Opettaja-arviointi - joka mahdollistaa asiantuntijuuden kehittymisen edelleen

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.