Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ90-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

19.01.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 75

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Ly Kalam-Salminen

Vastuuopettaja

Ly Kalam-Salminen

Ryhmät

  • L0920S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia esimiestyössä sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet ennakoiden yhteishyödyllisyyden, sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen vastuullisuuden periaatteiden mukaan. Hän tuntee lainsäädännön, johon vastuullinen johtaminen pohjaa ja osaa tehdä esimiestyössä oikeudenmukaisia ratkaisuja henkilöstöjohtamisen sekä toiminnan johtamisen keskeisillä osa-alueilla. Opiskelija on omaksunut työnantajan edustajan roolin, jossa toimii vastuullisesti, tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kykenee ratkaisemaan työyhteisön eettisiä kysymyksiä. Opiskelija on sisäistänyt, että eettinen ja arvojen mukainen toiminta lisää työhyvinvointia, henkilöstön luottamusta johtoon sekä tuloksellisuutta.

Sisältö

- autenttinen ja eettinen johtaminen
- julkisen johtamisen periaatteet ja arvot
- yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- menestyvän organisaation työilmapiiri
- moninaisen työyhteisön hyvinvointi ja tuloksellisuus

Aika ja paikka

Kevatlukukausi 2022 Zoom ja Moodle

Oppimateriaalit

Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Moodlen materiaali.

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja itsenäinen työskentely
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä kaikille
Ennakkotentti sen valinneille 24.1.2022

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Halutessaan jakson voi suorittaa ennakkotenttinä ennen jakson alkua (ei uusintoja.eikä korotuksia). Mikäli tenttiä ei suorita, on osallistuttava jaksolle.
Tentin ajankohta
24.1. 2022 klo 13.00-17.00
Tenttimateriaali:
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Päivi Rauramo.2008. Työhyvinvoinnin portaat - viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki. Edita.
Ben Furman ja Juhani Ahola. 2002. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Helsinki. Tammi. tai vaihtoehtoisesti Ville Pietiäinen ja Annti Syväjärvi (toim) 2019. Johtamisen psykologia (2. painos) Jyväskylä: PS-kustannus. 
Työlainsäädantö (Finlex)
Yksi kahdest seuraavasta kirjasta:
Kuntatyönanatajat (2015 )Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2015/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
tai
Minna Vanhala-Harmanen, Nina Meincke ja Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas.Helsinki. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op verkko-opiskelua
2 op etäopiskelua
2 op jakson tehtävä ja opponointi

Sisällön jaksotus

Ennakkotiedote
Vebinaari 14.2. klo 13-15.00
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Verkkoluennot Yritys-/ yhteiskuntavastuusta
Jakson tehtävä ja opponointi

Jakson aikataulu löytyy Moodlesta

Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan
Opintojakson aikataulu

16.2. 2021 klo 13.00-15.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun

https://metropolia.zoom.us/j/61492912792

2.3. Eettisen johtajan huonetaulu

2.3. Esimiehen vaativa case -tehtävä ja mallivastaus siihen

9.3. Äänestys parhaasta eettisen johtajan huonetaulusta

24.3. Vastaus Esimiehen vaativa case -tehtävään

31.3. Palaute Esimiehen vaativa case tehtävän vastauksesta

31.3. Yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys oppimispäiväkirjan palautus

15.4. Pohdinta, mitä opimme jaksolla

16.4. Jakson tehtävän palautus

23.4. Jakson tehtävän opponoinnin palautus
Muusta aikataulusta sopivat pienryhmät keskenään niissä puitteissa, että ennen jakson lopputehtävää, muiden oppimistehtävien pitää olla tehtynä.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodlen työtila
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen 2021
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=2755
Moodlen avain :
Vastuullinen 2021

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson opiskelutehtävät asteikolla Hyv / hyl
Jakson arvioitava tehtävä asteikolla 1-5

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä