Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ90-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

13.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 65

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtaminen (YAMK)

Opettaja

  • Pentti Viluksela
  • Ly Kalam-Salminen

Vastuuopettaja

Ly Kalam-Salminen

Ryhmät

  • S2019S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0919S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia esimiestyössä sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet ennakoiden yhteishyödyllisyyden, sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen vastuullisuuden periaatteiden mukaan. Hän tuntee lainsäädännön, johon vastuullinen johtaminen pohjaa ja osaa tehdä esimiestyössä oikeudenmukaisia ratkaisuja henkilöstöjohtamisen sekä toiminnan johtamisen keskeisillä osa-alueilla. Opiskelija on omaksunut työnantajan edustajan roolin, jossa toimii vastuullisesti, tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kykenee ratkaisemaan työyhteisön eettisiä kysymyksiä. Opiskelija on sisäistänyt, että eettinen ja arvojen mukainen toiminta lisää työhyvinvointia, henkilöstön luottamusta johtoon sekä tuloksellisuutta.

Sisältö

- autenttinen ja eettinen johtaminen
- julkisen johtamisen periaatteet ja arvot
- yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- menestyvän organisaation työilmapiiri
- moninaisen työyhteisön hyvinvointi ja tuloksellisuus

Aika ja paikka

Kevatlukukausi 2021 Zoom ja Moodle

Oppimateriaalit

Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Moodlen materiaali.

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja itsenäinen työskentely
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä kaikille
Ennakkotentti sen valinneille 16.1.2021

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Halutessaan jakson voi suorittaa ennakkotenttinä ennen jakson alkua (ei uusintoja.eikä korotuksia). Mikäli tenttiä ei suorita, on osallistuttava jaksolle.
Tentin ajankohta
16.1. 2020 klo 13.00-17.00
Tenttimateriaali:
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Päivi Rauramo.2008. Työhyvinvoinnin portaat - viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki. Edita.
Ben Furman ja Juhani Ahola. 2002. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Helsinki. Tammi. tai vaihtoehtoisesti Ville Pietiäinen ja Annti Syväjärvi (toim) 2019. Johtamisen psykologia (2. painos) Jyväskylä: PS-kustannus. 
Työlainsäädantö (Finlex)
Yksi kahdest seuraavasta kirjasta:
Kuntatyönanatajat (2015)Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf
tai
Minna Vanhala-Harmanen, Nina Meincke ja Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas.Helsinki. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op verkko-opiskelua
2 op etäopiskelua
2 op jakson tehtävä ja opponointi

Sisällön jaksotus

Ennakkotiedote
Vebinaari
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Verkkoluennot Yritys-/ yhteiskuntavastuusta
Jakson tehtävä ja opponointi

Jakson tarkempi aukataulu löytyy Moodlesta
Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan
Opintojakson aikataulu

Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan

13.2. 2020 klo 13.00-15.00 AC opetus: https://connect.funet.fi/lykalam/ Orientaatio jaksolla opiskeluun
2.3. Eettisen johtajan huonetaulu
2.3. Esimiehen vaativa case -tehtävä ja mallivastaus siihen
9.3. Äänestys parhaasta eettisen johtajan huonetaulusta
24.3. Vastaus Esimiehen vaativa case -tehtävään
31.3. Palaute Esimiehen vaativa case tehtävän vastauksesta
Viimeistään 31.3. Yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys oppimispäiväkirjan palautus
15.4. Pohdinta, mitä opimme jaksolla
17.4. Jakson tehtävän palautus
24.4. Jakson tehtävän opponoinnin palautus
Muusta aikataulusta sopivat pienryhmät keskenään niissä puitteissa, että ennen jakson lopputehtävää, muiden oppimistehtävien pitää olla tehtynä.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodlen työtila
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen 2021
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=2755
Moodlen avain :
Vastuullinen 2021

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson opiskelutehtävät asteikolla Hyv / hyl
Jakson arvioitava tehtävä asteikolla 1-5

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä