Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ81-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

13.02.2020 - 14.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Antti Niemi

Vastuuopettaja

Antti Niemi

Ryhmät

  • S2019S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0919S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1519S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S1519S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee palvelujen kehittämisen, mm. innovaatiot, prosessit, menetelmät ja työkalut, erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Opiskelija ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija osaa kehittää asiakkaan hyvinvointia lisääviä palveluja, lisätä palvelujen houkuttelevuutta. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää palveluliiketoimintaa kotimaan lisäksi myös kansainvälisiin tarpeisiin. Opiskelija sisäistää palvelujen johtamisen sekä soveltaa oppimiaan käytänteitä tuottamassaan asiakkaalle arvoa palvelukonseptissa.

Sisältö

- Palvelut yhteiskunnassa, sosiaali- ja terveysalalla sekä kansainvälisiin tarpeisiin
- Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Palvelujen johtaminen, innovaatiokyvykkyyksien ja tuotekehityksen johtaminen
- Palvelujen markkinointi ja viestintä sisäisille ja ulkoisille asiakkaille

Aika ja paikka

13.02.2020 09.00 - 12.00, MPC4012, Asiakaslähtöiset palvelut sote-alalla ja palvelujen johtaminen sekä markkinointi, myös ac
12.03.2020 09.00 - 11.00, MPC4012, Asiakaslähtöiset palvelut sote-alalla ja palvelujen johtaminen sekä markkinointi + palvelumuotoilu sote-alalla, myös ac
16.04.2020 09.00 - 12.00, MPB2031, Palvelumutoilun lähtökohdat ja työkalut, myös ac
14.05.2020 09.00 - 12.00, MPB2031, Ryhmätentti /Testbed-kehittämistyön esitykset

Oppimateriaalit

1. Työkalupakit erityisesti julkisten palveluiden suunnitteluun: http://flash.kunnat.net/2014/kuntalaiset-keskioon/#1 ja http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf /2013//Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
2. Stickdorn, Hormess, Lawrence & Schneider (toim.) 2018. This is service design doing – applying service design thinking in the real world. Katso: https://www.thisisservicedesigndoing.com/ (klikkaa Access free methods)
3. Palvelumuotoilun työkalupakki (Jyväskylän AMK): http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf

Oheismateriaalia:
4. Koivisto Mikko, 2007. Mitä on palvelumuotoilu (TaM pro gradu, Taik) http://www.kulmat.fi/images/tiedostot/Artikkelit/Lopputyo_TaM_MikkoKoivisto_2007.pdf
5. Moritz, Stefan 2005. Service Design. Practical access to an evolving field. Köln International School of Design. http://stefan-moritz.com/welcome/Service_Design_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf ja
https://uploads.strikinglycdn.com/files/280585/5847bd6a-e928-4f0f-b677-ed7df26fa1df/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf
6. Foglieni, Villari & Maffei 2018. Designing better services – A Strategic Approach from Design to Evaluation. Springer. Kakkoskappale löytyy netistä, linkki lataa pdf:n suoraa omalle koneellesi: http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9783319631776-c2.pdf?SGWID=0-0-45-1620075-p181017558
7. Leskelä, Mikko 2017. Ihmisoivallus - Miten ihmisyyden ymmärtäminen mullistaa kaiken kehittämisen organisaatiossasi https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/ihmisoivallus/IhmisoivallusPDFversio.pdf
8. Tuulaniemi, Juha 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus (lähiopetus / verkko)
Itsenäinen opiskelu
Projektityöskentely
Ryhmätentti / Esitykset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

14.05.2020 09.00 - 12.00, MPB2031, Ryhmätentti

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16 h, ryhmätentti 4 h, itsenäinen opiskelu /ryhmätyöskentely 115 h.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätentti /Projektiesitykset

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.