Työyhteisön johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000CY24-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
Ryhmät
-
S1618S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- johtaa työyhteisön henkilöstöä
- soveltaa työhyvinvointia ja mielen hyvinvointia tukevan henkilöstöjohtamisen periaatteita.
- edistää organisaation henkilöstötuottavuutta ja työtyytyväisyyttä
- ennakoida työssä, työympäristöissä ja työn tekemisen malleissa tapahtuvaa muutosta
- tukea henkilöstön itsensä johtamisen osaamista
Sisältö
- Työyhteisön henkilöstön johtaminen
- Työhyvinvointi, mielen hyvinvointi, työtyytyväisyys ja henkilöstötuottavuus
- Työn ja työympäristöjen muutos
- Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen
Oppimateriaalit
Ennakkolukeminen:
- Pahkin, K. - Lindström, S. Kohti yhtenäisiä henkilöstövoimavarojen johtamiskäytäntöjä - Sosiaali- ja terveysalan organisaatioille päivitetty arviointimenetelmä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131562/Kohti%20yhten%C3%A4isi%C3%A4%20henkil%C3%B6st%C3%B6voimavarojen%20johtamisk%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4_LIITE.pdf?sequence=1
TENTTIKIRJALLISUUS:
1) Syväjärvi & Pietiläinen 2016 (toim) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. e -kirja
2) Martela F. & Jarenko K. (2017): Itseohjautuvuus - miten organisoitua tulevaisuudessa?
Saatavana e-kirjana Metropolian kirjaston verkkokirjahyllystä (linkki verkkoaineistoon, kun haet kirjan nimellä MetCatista)
- Artikkelit:
3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua 6.9.2019 mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen viikoilla 37 ja 38 (9.9.-23.9. välisenä aikana).
Lähipäivä: 24.9.2019 klo 8.45 - 14 Vanha Viertotie 23. Työelämä asiantuntijan puheenvuoro ja opintojakson info.
Kirjallinen ryhmätehtävä annetuissa ryhmissä: tehtävän palautus 2.11. 2019 mennessä Moodleen, tehtävään liittyvä keskustelu Moodlessa, tehtävään liittyvien itse- ja vertaisarviointien palautus 11.11.2019 mennessä.
Toteutuksen virtuaaliosuus 80% , itsellinen tenttiin lukeminen ja Moodle alustan tehtävät sekä keskustelut Moodle alustalla.
Kurssiavain Moodleen: työyhteisö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttipäivät ovat:
Varsinainen tentti: 8.10.2019
Uusintatentti päivät (jos varsinaisena tenttipäivänä suoritusta ei ole läpäisty): 23.10. ja 8.11.2019. Tentti tehdään Moodlessa verkkotenttinä tenttipäivinä klo 6-24 välisenä aikana.
Kansainvälisyys
Kirjallisuuden kautta, opiskelijan kansainvälisyysosaaminen vahvistuu opintojakson myötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtötaso vaatimus:
opiskelu on YAMK tasoista, opiskelijalle tulee olla riittävät valmiudet työyhteisöjen johtamisen perusteista ja työelämäkokemusta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja henkilöstötuottavuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen johtamiseen ja työhyvinvoinnin tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti työyhteisön johtamisen periaatteita
- analysoida työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin merkitystä ja soveltaa erilaisia työtyytyväisyyttä ja henkilöstötuottavuutta edistäviä toimintatapoja
- analysoida työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutoksen merkitystä ja tehdä näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia ratkaisuja työyhteisön johtamisessa ja työhyvinvoinnin tukemisessa
- analysoida omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja tehdä johtopäätöksiä johtamisvalmiuksistaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti kehittäen työyhteisön johtamisen periaatteita
- arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin toteutumista ja kehittää erilaisia työtyytyväisyyttä ja henkilöstötuottavuutta edistäviä toimintatapoja
- arvioida kriittisesti työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutosta ja kehittää näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia innovatiivisia ratkaisuja työyhteisön johtamisessa ja työhyvinvoinnin tukemisessa
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja kehittää johtamisvalmiuksiaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja henkilöstötuottavuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn tekemisen mallien ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen johtamiseen ja työhyvinvoinnin tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteensä 100 pistettä
Ennakkotehtävät, keskustelut ja lähipäivä 24.9.2019: 10 pistettä
Tentti: 60 pistettä
Ryhmätehtävä, keskustelu Moodlessa ja vertaisarviointi: 30 pistettä