Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000CY21-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
19.02.2021 - 23.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Tuula Mikkola
Vastuuopettaja
Marjatta Komulainen
Ryhmät
-
S1620S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja soveltaa johtamisen eri paradigmoja ja malleja moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
- johtamisen perusteet ja lähtökohdat
- johtamisen paradigmat ja mallit
- Moninaisuuden johtaminen
- Moniasiantuntijuuden johtaminen
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävän materiaalit listasta kohdat 1-2.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön ABC http://www.psykosoft.com/pdf/Tasa-arvo-%20ja%20moninaisuustyon%20ABC.pdf Lue julkaisusta sivut 4-15.
Muu materiaali:
3. Ajankohtaiset julkaisut, esim. Kirsti Kujanpää: 'Henkilöstövoimavarojen johtaminen ja monikulttuurisen työyhteisön työhyvinvointi'.
4. Artikkelit
5. Moodle oppimisympäristö, itseopiskeltavat luennot ja muu materiaali.
MYÖS
1) Cottril, K; Lopez, P. D. ; Hoffman .C.C 2012. How authentic Leadership and inclusion benefit organizations. Equality Diversity and Inclusion. An International Journal. Vol.33 No.3, 2014.
ohje: Ohje opiskelijoille artikkelin paikallistamiseen:
"How authentic Leadership and inclusion benefit organizations"
Liitteenä ohje artikkelin paikallistamiseen MetCatista.
Artikkeli on luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
2) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Opetusmenetelmät
1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävå: essee materiaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2.
2. Lähipäivät 2022, toteutus webinaareina
o pe 18.2 klo 9-14.15 Johtamisen perusteet ja mallit, Moninaisuuden johtamisen aloitus
o to 18.3 klo 9-12 Moninaisuuden johtaminen päätös
4. Projektityö ja esitys closing seminaarissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lähiopetuksen ajankäyttö ja kuormitus:
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähiopetus tehtävineen sekä ryhmätyö monipuolisine arviointeineen 4,5 op
On line learning 80%
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksen ajankäyttö ja kuormitus:
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähiopetus tehtävineen sekä ryhmätyö monipuolisine arviointeineen 4,5 op
On line learning 80%
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisesti teemat:
johtamisen perusteet
johtamisen paradigmat
moninaisuuden johtaminen
moniasiantuntijuus
Tietosuoja-asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen lähtökohtia, paradigmoja ja malleja moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- valita ja soveltaa tarkoituksenmukaisia johtamisen lähtökohtia, paradigmoja ja malleja moninaisuuden johtamisessa
- analysoida ja soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ja kehittää tarkoituksenmukaisesti johtamisen lähtökohtia, paradigmoja ja malleja moninaisuuden johtamisessa
- arvioida kriittisesti ja kehittää monasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen lähtökohtia, paradigmoja ja malleja moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
vertaisarviointi
opettajaarviointi