Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CY20-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

20.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Mari Rusi-Pyykönen
  • Marjatta Komulainen
  • Tuula Mikkola

Vastuuopettaja

Tuula Mikkola

Ryhmät

  • S1619S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- toimia eettisesti ja arvioida vanhustyön eettisten periaatteiden ja yhdenvertaisuuden toteutumista monimuotoisessa vanhustyössä
- vaikuttaa erilaisten ja eri elämäntilanteessa elävien ikäihmisten yhteiskunnalliseen asemaan
- tarkastella kriittisesti hoivapolitiikan ja -palvelujen muutosta sekä sen vaikutusta erilaisten ikäihmisten asemaan palvelujen tarvitsijoina ja käyttäjinä
- Analysoida kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan yhteiskunnallisia ja globaaleja vaikutuksia sekä niiden merkitystä ikäihmisten näkökulmasta

Sisältö

- Gerontologisen asiakasosaamisen viitekehys
- Eettiset periaatteet ja yhdenvertaisuus vanhustyössä ja -palveluissa
- Ikäihmisten yhteiskunnalliseen asemaan vaikuttavat tekijät, mahdollisuudet ja uhat
- Kansallinen ja kansainvälinen ikäpolitiikka sekä hoivapolitiikka

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukkarissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen asiakasosaamisen, vanhustyön eettisten periaatteiden ja yhdenvertaisuuden merkitystä monimuotoisessa vanhustyössä
- määritellä kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan sekä hoivapolitiikan yhteiskunnallisia ja globaaleja vaikutuksia sekä niiden merkitystä ikäihmisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata ikäihmisten yhteiskunnalliseen asemaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja keinoja
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologista asiakasosaamistaan, vanhustyön eettisiä periaatteita ja yhdenvertaisuutta monimuotoisessa vanhustyössä
- analysoida ja perustella kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan sekä hoivapolitiikan yhteiskunnallisia ja globaaleja vaikutuksia sekä niiden merkitystä ikäihmisen näkökulmasta
- vaikuttaa eri keinoin ikäihmisten yhteiskunnalliseen asemaan
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti gerontologisen asiakasosaamisen, vanhustyön eettisiä periaatteiden ja yhdenvertaisuuden toteutumista monimuotoisessa vanhustyössä
- arvioida kriittisesti kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan sekä hoivapolitiikan yhteiskunnallisia ja globaaleja vaikutuksia sekä niiden merkitystä ikäihmisen näkökulmasta
- vaikuttaa innovatiivisesti eri keinoja käyttäen ikäihmisten yhteiskunnalliseen asemaan
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen asiakasosaamisen, vanhustyön eettisten periaatteiden ja yhdenvertaisuuden merkitystä monimuotoisessa vanhustyössä
- määritellä kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan sekä hoivapolitiikan yhteiskunnallisia ja globaaleja vaikutuksia sekä niiden merkitystä ikäihmisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata ikäihmisten yhteiskunnalliseen asemaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja keinoja
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen