Siirry suoraan sisältöön

Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CY18-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

06.01.2021 - 27.02.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella monimuotoisen ja moninaisen ikääntymisen asiakasosaamisen merkitystä vanhuspalveluissa ja palvelujen kehittämisessä
- soveltaa osaamistaan monikulttuurisuudesta, vammaisuudesta sekä seksuaalinen suuntautuneisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä
- arvioida moninaista ikääntymistä ja ikäihmisten erilaisuutta vanhuspalvelujen käyttäjinä
- soveltaa innovaatioprosessia moninaisten vanhuspalvelujen kehittämisessä

Sisältö

- Ikääntyminen monikulttuurisuuden, vammaisuuden sekä seksuaalisen suuntautuneisuuden ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
- Moninaiset ikäihmiset palvelujen käyttäjinä
- Innovaatio-osaaminen vanhuspalvelujen kehittämisessä.

Oppimateriaalit

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- tarkastella ja kuvata osaamistaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymistä
- määritellä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- ottaa käyttöön innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan osaamistaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymisestä
- analysoida ja perustella eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti osaamistaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymisestä
- arvioida kriittisesti toimintaa kehittäen eri kielti- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- arvioida kriittisesti ja uutta toimintaa luoden innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- tarkastella ja kuvata osaamistaan eri kieli-ja kulttuuristaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymistä
- määritellä eri kulttuureihin ja sukupuli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien sekä vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- ottaa käyttöön innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti