Siirry suoraan sisältöön

Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CY18-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 29.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • vanhustyö YAMK virtuaali
  • Panu Karhinen
  • Tuula Mikkola

Ryhmät

  • S1619S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella monimuotoisen ja moninaisen ikääntymisen asiakasosaamisen merkitystä vanhuspalveluissa ja palvelujen kehittämisessä
- soveltaa osaamistaan monikulttuurisuudesta, vammaisuudesta sekä seksuaalinen suuntautuneisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä
- arvioida moninaista ikääntymistä ja ikäihmisten erilaisuutta vanhuspalvelujen käyttäjinä
- soveltaa innovaatioprosessia moninaisten vanhuspalvelujen kehittämisessä

Sisältö

- Ikääntyminen monikulttuurisuuden, vammaisuuden sekä seksuaalisen suuntautuneisuuden ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
- Moninaiset ikäihmiset palvelujen käyttäjinä
- Innovaatio-osaaminen vanhuspalvelujen kehittämisessä.

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Innovaatio projekti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Lähipäivät:
20.1.2020 18.45 -16.00
21.1. 2020 8.45 -16.00
25.2.2020 8.45 - 12.00

Lisätietoja opiskelijoille

opettajat: Panu Karhinen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- tarkastella ja kuvata osaamistaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymistä
- määritellä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- ottaa käyttöön innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan osaamistaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymisestä
- analysoida ja perustella eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti osaamistaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymisestä
- arvioida kriittisesti toimintaa kehittäen eri kielti- ja kulttuuritaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- arvioida kriittisesti ja uutta toimintaa luoden innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- tarkastella ja kuvata osaamistaan eri kieli-ja kulttuuristaustaisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten ikäihmisten ikääntymistä
- määritellä eri kulttuureihin ja sukupuli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien sekä vammaisten ikäihmisten asemaa ja tarpeita palvelujen käyttäjinä
- ottaa käyttöön innovaatio-osaamisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Osallistuminen
Vertaisarviointi