Siirry suoraan sisältöön

Laboratoriomenetelmät kehittyvässä kliinisessä laboratoriossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CP04-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

20.01.2021 - 17.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Riitta Lumme

Vastuuopettaja

Riitta Lumme

Ryhmät

  • S1520S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.

Sisältö

Uudet kliiniset laboratoriomenetelmät ja niiden hyödynnettävyys
Laboratoriomenetelmien verifiointi ja validointi
Automaatio

Aika ja paikka

Toteutus ajalla 20.1.-17.3.2021

Viikko 3 ke 20.1. klo16-18 Online-Kurssin esittely
Viikko 4 ke 27.1. klo 16-17 Online-tunti
Viikko 5 ke 3.2. klo 16-17 Online-tunti
Viikko 6 ke 10.2. klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 8 ke 24.2. klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 11 ke 17.3. kl 16-19 Online-Seminaari

Oppimateriaalit

Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu verkon kautta.
Opintojakson opetuskieli englanti

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 80 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %

Sisällön jaksotus

Opitojakso koostuu kolmesta osasta ja kolmesta tehtävästä.

Lisätietoja opiskelijoille

Anssi Mähönen (Savonia), Ulla Penttinen (Novia) ja Jaana Hofren (OAMK)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa uusien laboratoriomenetelmien kehityssuunnat omalla asiantuntijuusalueellaan.
Opiskelija osaa kuvata kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija seuraa uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei tunnista uusien laboratoriomenetelmien kehityssuuntia omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija ei osaa kuvata kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The course has three sections and three assesment tasks, comprising the following credits:
1.New methods in the clinical laboratory (2 cr)
The student makes a written assignment on a chosen method
The student writes an evaluation of another assignment
Evaluation 0 - 5
2.Printed Electronics in Clinical Applications and POC-tests (1,5 cr)
The student makes a plan for development
Evaluation Passed/Failed
3.Clinical Mass Spectrometry, (1,5 cr)
http://clinchem.aaccjnls.org/content/62/1
The students make a moodle page in Finnish with material taken from Clinical Chemistry Jan 2016
Evaluation Passed/Failed
The course completion requires:
• active engagement with the course material
• completing compulsory assessment tasks detailed above
The course evaluation is based on adequately achieving learning outcomes as evidenced in
the assessment tasks.
Assessment criteria:
Failed
The student does not anticipate the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student cannot describe the implementation and development of new clinical laboratory methods.
Satisfactory 1-2
The student is able to recognise the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student can describe the implementation and development of new clinical laboratory methods.
Good 3-4
The student keeps up with the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, implement and develop new clinical laboratory methods.
Excellent 5
The student anticipates the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods.

Esitietovaatimukset

Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.

Lisätiedot

Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.