Siirry suoraan sisältöön

Jatkuva laadun parantaminen kliinisessä laboratoriossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CP02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

02.11.2020 - 10.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 20

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Riitta Lumme

Vastuuopettaja

Riitta Lumme

Ryhmät

  • S1520S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Sisältö

Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen

Aika ja paikka

Course timetable
2 Nov at 4 pm (2 h) Orientation to the course
9 Nov Topic of your developmental task
9 Nov - 20 Nov Self-directed work with publications
20 Nov Summary of the course literature
12 Nov at 4 (2 h) Lecture, Sari Väisänen ISLAB
5 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Giselle Nick-Mäenpää Finas
9 Nov - 4 Dec Self-directed work with developmental task
17 Nov at 4 pm (1-2 h) Tutoring
26 Nov at 4 pm (1-2 h)Tutoring
5 Dec Submission date for development task
13 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and reflective activity

Oppimateriaalit

Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Adobe Connect funetin kautta

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari

The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op kehittämistehtävä
2 op luennot ja kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %

Sisällön jaksotus

• National and international quality guidelines and standards of clinical laboratory work, and evidence based knowledge.
• Quality management system requirements and quality management models
• Requirements for the quality and competence of medical laboratories
• Methods of quality control in clinical laboratory work
• Audit and accreditation
• Quality development of work and processes

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus yhteistyössä Tampereen ja Savonia ammattikorkeakoulun kanssa
Jakso sisältää itsearvioinnin, kirjallisuuteen perehtymisen sekä kehittämistehtävän omalla työpaikalla, joka esitetään jakson lopuksi.
Jakso alkaa yhteisellä orientaatiolla verkossa (zoom)
2.11.2020 klo 16.00-18.00
ja sisältää kaksi luentokertaa verkossa
5,11,2020 & 12.11.2020 klo 16.00-18.00
sekä kehittämistehtävän esittämisen seminaarissa & kaksi tutor-tapaamista
Seminaari 10.12.2020 klo 16.00-19.00

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit:
Hylätty
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hyvä 3-4
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kiitettävä 5
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Esitietovaatimukset

Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.

Lisätiedot

Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.