Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LX00BW74-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

18.01.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kristiina Suihko
  • Pertti Vilpas
  • Pirjo Elo

Vastuuopettaja

Anne Perkiö

Ryhmät

  • LXD19S1_M1
    LXD19S1_M1
  • LXD19S1_M2
    LXD19S1_M2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy toteuttamaan pienimuotoisia määrällisiä ja laadullisia markkinointitutkimuksia.ja osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja ostaa markkinointitutkimuksia. Hän osaa myös käyttää tilasto-ohjelmia käytännössä sekä tulkita tuloksia ja esittää niitä havainnollisessa muodossa ja osaa hyödyntää erilaisia lähteitä sekä pystyy laatimaan ja tulkitsemaan erityyppisiä tutkimusraportteja.

Sisältö

• kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
• kvantitatiivisen tutkimusprosessin vaiheet, otantamenetelmät, kyselylomakkeen laatiminen, aineiston keruu ja analyysi
• tutkimusaineiston analyysi, tulosten luotettavuus ja tulosten raportointi
• lähteiden käyttö sekä tekstin jäsentäminen ja rakentaminen

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan joko verkossa tai Myyrmäen kampuksella

Oppimateriaalit

* Heikkilä Tarja: Tilastollinen tutkimus, Edita Prima 2010 tai uudempi luvut 1–5 (ei laskentakaavoja).
* Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka: Menetelmäopetuksen tietovaranto, KvaliMOTV - luvut 1, 2.3, 3, 6-7 (sivulle 110 saakka). http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2012112210007
- Kniivilä, Sonja & Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2012. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 1.–2. painos. Sanoma Pro, Helsinki.
* Luentoaineisto ja tunneilla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Projekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen toteuttaminen itsenäisesti annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Suoritettuna ennen opintojaksoa:
- Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi LX00BM29 tai vastaavat tiedot
- Markkinointi LX00BM17 tai vastaavat tiedot
- Orientointi ja ammatillisen osaamisen rakentaminen 5 op (viestinnän osuus) ja Liike-elämän viestintä 5 op tai vastaavat tiedot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja projekti

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusopinnot Markkinointi 5 op sekä Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi 5 op tai vastaavat tiedot