Markkinointitutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LX00BW74-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
18.01.2021 - 23.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Suihko
- Pertti Vilpas
- Pirjo Elo
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
-
LXD19S1_M1LXD19S1_M1
-
LXD19S1_M2LXD19S1_M2
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy toteuttamaan pienimuotoisia määrällisiä ja laadullisia markkinointitutkimuksia.ja osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja ostaa markkinointitutkimuksia. Hän osaa myös käyttää tilasto-ohjelmia käytännössä sekä tulkita tuloksia ja esittää niitä havainnollisessa muodossa ja osaa hyödyntää erilaisia lähteitä sekä pystyy laatimaan ja tulkitsemaan erityyppisiä tutkimusraportteja.
Sisältö
• kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
• kvantitatiivisen tutkimusprosessin vaiheet, otantamenetelmät, kyselylomakkeen laatiminen, aineiston keruu ja analyysi
• tutkimusaineiston analyysi, tulosten luotettavuus ja tulosten raportointi
• lähteiden käyttö sekä tekstin jäsentäminen ja rakentaminen
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan joko verkossa tai Myyrmäen kampuksella
Oppimateriaalit
* Heikkilä Tarja: Tilastollinen tutkimus, Edita Prima 2010 tai uudempi luvut 1–5 (ei laskentakaavoja).
* Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka: Menetelmäopetuksen tietovaranto, KvaliMOTV - luvut 1, 2.3, 3, 6-7 (sivulle 110 saakka). http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2012112210007
- Kniivilä, Sonja & Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2012. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 1.–2. painos. Sanoma Pro, Helsinki.
* Luentoaineisto ja tunneilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Projekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen toteuttaminen itsenäisesti annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritettuna ennen opintojaksoa:
- Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi LX00BM29 tai vastaavat tiedot
- Markkinointi LX00BM17 tai vastaavat tiedot
- Orientointi ja ammatillisen osaamisen rakentaminen 5 op (viestinnän osuus) ja Liike-elämän viestintä 5 op tai vastaavat tiedot
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja projekti
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusopinnot Markkinointi 5 op sekä Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi 5 op tai vastaavat tiedot