Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LX00BW74-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 12.08.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Erkki Alanen
  • Pertti Vilpas

Vastuuopettaja

Erkki Alanen

Ryhmät

  • LXD18S2
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma ilta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy toteuttamaan pienimuotoisia määrällisiä ja laadullisia markkinointitutkimuksia.ja osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja ostaa markkinointitutkimuksia. Hän osaa myös käyttää tilasto-ohjelmia käytännössä sekä tulkita tuloksia ja esittää niitä havainnollisessa muodossa ja osaa hyödyntää erilaisia lähteitä sekä pystyy laatimaan ja tulkitsemaan erityyppisiä tutkimusraportteja.

Sisältö

• kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
• kvantitatiivisen tutkimusprosessin vaiheet, otantamenetelmät, kyselylomakkeen laatiminen, aineiston keruu ja analyysi
• tutkimusaineiston analyysi, tulosten luotettavuus ja tulosten raportointi
• lähteiden käyttö sekä tekstin jäsentäminen ja rakentaminen

Oppimateriaalit

* Mäntyneva Mikko, Heinonen Jarmo, Wrange Kim: Markkinointitutkimus, WSOY 2008.
* Heikkilä Tarja: Tilastollinen tutkimus, Edita Prima 2010 tai uudempi
* Kananen Jorma: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas, JAMK 2011
* Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka: Menetelmäopetuksen tietovaranto, KvaliMOTV - luvut 1, 2.3, 3, 6-7 (sivulle 109 saakka). http://www.fsd.uta.fi/fi/julkaisut/motv_pdf/KvaliMOTV.pdf
* Luentoaineisto ja tunneilla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Projekti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisen suoritustavan itsenäinen tehtävä 100%.
.

Lisätietoja opiskelijoille

Vaihtoehtoisen suoritustavan itsenäinen tehtävä 100 %
Suoritettuna ennen opintojaksoa:
- Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi LX00BM29-3002
tai vastaavat tiedot

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusopinnot Markkinointi 5 op sekä Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi 5 op tai vastaavat tiedot