Siirry suoraan sisältöön

Strateginen dialogi yrityksen menestystekijänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: L000CX58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2019 - 08.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Helena Kuusisto-Ek

Vastuuopettaja

Helena Kuusisto-Ek

Ryhmät

  • L0819S6
    Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen kokonaisuuden ja esimiehen roolin yrityksen strategian luomisessa ja toteuttamisessa. Hän tuntee strategisen ajattelun paradigmat ja tuntee strategisen johtamisen käsitteistön. Hän tunnistaa erilaisten strategisten lähestymistapojen merkityksen yrityksen kilpailukeinona ja osaa edistää strategioiden toimeenpanoa tilanteeseen ja toimintaympäristöön soveltuvin keinoin.

Sisältö

- Strategisen johtamisen teoriat, käsitteet ja strategiatyön kokonaisuus
- Strategisen johtamisen keskeiset työkalut
- Esimiehen roolit strategiatyössä ja strateginen dialogi toimeenpanon edellytyksenä
- Digiajan strategia strategisen ajattelun uudistajana
- Strategiatyö muutoksessa ja toimintakulttuurin uudistamisessa

Aika ja paikka

Opetus keskiviikkoisin 15.1.2020-4.3.2020 17.00-20.00
Viikolla 8 ei opetusta.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus (valinnaiset):

Strategy Safari. Henry Minzberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel Prentice Hall 2009
Corporate Strategy-Theory and Practice,Ulrich Pidun, Springer 2019
Agile Strategy Management in the Digital Age:
How Dynamic Balanced Scorecards Transform Decision Making, Speed and Effectiveness
David Wiraeus,James Creelman, Palgrave Macmillan 2019

Strategiakirja. 20 työkalua .Tero Vuorinen Alma 2017
Digiajan strategia. Virpi Hämäläinen, Hanna Maula, Kimmo Suominen Alma 2016
Elävä strategia. Timo Ritakallio, Timo O.Vuori Alma 2018
Voittajan strategia. Lasse Mitronen, Timo Raikaslehto Alma 2019

Artikkelit ja tutkimuspaperit teemaan liittyen.

Opetusmenetelmät

Osallistavat, vuorovaikutteiset luennot sekä ryhmätyöskentely.
Suoritustapa: Oppimistehtävä 100%

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeinen sisältö ja sen työstämisen aikataulu käsitellään opintojakson johdantosessiolla. Sisällön jaksotus on kuvattuna opintojakson johdantosession aineistossa, joka on opiskelijoiden käytössä opintojakson työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Johdantosessioon osallistuminen on erittäin suositeltavaa, jotta opiskelija saa kokonaiskuvan opintojakson sisällöstä ja opintojakson työmenetelmistä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (tyydyttävä): opiskelija kykenee osoittamaan suorituksillaan riittävää osaamista opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen, mutta saadakseen parempia tuloksia hänen olisi panostettava huomattavasti enemmän opiskeluun

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (keskitaso/hyvä): opiskelija kykenee osoittamaan suorituksillaan hyvää osaamista. Hänellä on vahva ymmärrys opintojaksoon sisältyvistä peruskäsitteistä, menetelmistä ja malleista. Erinomaisen osaamistason saavuttaminen edellyttäisi joidenkin osaamispuutteiden korjaamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen): opiskelija kykenee osoittamaan suorituksillaan erinomaista osaamista. Osaaminen täyttää kaikki opintojakson edellyttämät osaamisvaatimukset ja lisäksi opiskelija kykenee hyödyntämään osaamistaan yksilöllisesti ja luovasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kykenee osoittamaan suorituksillaan riittävää osaamista opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen, mutta saadakseen parempia tuloksia hänen olisi panostettava huomattavasti enemmän opiskeluun

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit käsitellään opiskelijoiden kanssa opintojakson johdantosessiolla.
Arviointi asteikolla 1-5
Kiitettävä arvosana (K5) edellyttää oppimistehtävissä laajaa ja monipuolista perehtymistä strategisen johtamisen teorioihin ( vähintään 2 strategisen johtamisen kirjaa ja 2 tieteellistä artikkelia), niiden analyyttista pohdintaa ja kykyä soveltaa teorioita käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä ilmenee opiskelijan kyky muodostaa kokonaisnäkemys tarkasteltavasta asiasta. Kiitettävä oppimistehtävä sisältää myös oman oppimisen monipuolisen reflektion.
Hyvä arvosana (H4-H3) edellyttää oppimistehtävissä monipuolista perehtymistä strategisen johtamisen teorioihin, sekä pohdintaa ja soveltamista käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä syntyy osittainen käsitys tarkasteltavasta asiasta ja omaa oppimista on pohdittu jonkun verran.
Tyydyttävä arvosana (T2-T1) edellyttää osittaista perehtymistä strategisen johtamisen teoriaan ja jonkin verran kykyä kytkeä asiat käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävissä on käsitelty asioita, mutta kokonaisuus on jäsentymätön ja omaa pohdintaa on vähän.