Siirry suoraan sisältöön

Dokumentointikuvaus ja viestintä (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FA12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

23.09.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 18

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ale Torkkel
  • Mika Seppälä
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadukkaiden kuvien merkityksen teosdokumentoinnissa ja osaa käyttää digitaalista järjestelmäkameraa tarkoituksenmukaisten kuvien tuottamiseksi. Opiskelija ymmärtää digikameran toiminnan ja osaa valita sopivat kamera-asetukset olosuhteiden mukaan. Opiskelija osaa käyttää kameran manuaalisäätöjä sekä manipuloida valotusta. Käyttääkseen kuvia dokumenteissa, raporteissa, julkaisuissa ja sähköisissä viestimissä, opiskelija osaa käsitellä kuvia tarkoituksenmukaisesti ja tehdä tarvittaessa mm. väri- ja sävykorjaukset. Opiskelija osaa videokuvauksen perusteet ja videon käytön dokumentointitarkoituksiin ja ymmärtää fotogrammetrian käyttöön kulttuuriperinnön dokumentoinnissa.

Opiskelija osaa toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen asiantuntijaviestinnän hyvät käytännöt sekä vaatimukset ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Hän osaa laatia konservointi- ja kulttuuriperintöalan dokumentteja ja oman alansa asiantuntijaesityksen. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin ja harjaantuu ilmaisemaan itseään erilaisissa medioissa laajemmille yleisöryhmille. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Sisältö

Valokuvaus ja digitaalisen järjestelmäkameran käyttö teosdokumentoinnissa.
Kamera-asetukset, valotuksen muokkaaminen sekä valmiiden kuvien väri- ja sävykorjaukset.
Videokuvauksen perusteet.
Fotogrammetria kulttuuriperinnön dokumentoinnissa.

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta.
Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet.
Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen.
Viestintä projekteissa sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä.
Viestinnän suunnittelu ja arviointi.
Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt.

Oppimateriaalit

aineistot annetaan opettajien toimensta opintojaksolla

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Esittävät luennot
Ohjatut harjoitukset sekä itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

opintojaksolla ei ole tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
10 op = 270h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää laadukkaiden kuvien merkityksen teosdokumentoinnissa. Opiskelija ymmärtää digikameran toiminnan ja osaa säätää ohjeiden mukaan sopivat kamera-asetukset. Opiskelija osaa käyttää kameran manuaalisäätöjä sekä manipuloida valotusta. Käyttääkseen kuvia dokumenteissa, raporteissa, julkaisuissa ja sähköisissä viestimissä, opiskelija osaa käsitellä kuvia yksinkertaisten ohjeiden mukaan. Opiskelija tietää videokuvauksen perusteet ja videon käytön dokumentointitarkoituksiin ja tietää fotogrammetrian käyttöön kulttuuriperinnön dokumentoinnissa.

Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattialansa kirjallisia viestejä. Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla on paljon kehitettävää tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää laadukkaiden kuvien merkityksen teosdokumentoinnissa ja osaa käyttää digitaalista järjestelmäkameraa tarkoituksenmukaisten kuvien tuottamiseksi. Opiskelija ymmärtää digikameran toiminnan ja osaa valita sopivat kamera- asetukset olosuhteiden mukaan. Opiskelija osaa käyttää kameran manuaalisäätöjä sekä manipuloida valotusta. Käyttääkseen kuvia dokumenteissa, raporteissa, julkaisuissa ja sähköisissä viestimissä, opiskelija osaa käsitellä kuvia tarkoituksenmukaisesti ja tehdä tarvittaessa mm. väri- ja sävykorjaukset. Opiskelija ymmärtää videokuvauksen perusteet ja videon käytön dokumentointitarkoituksiin ja ymmärtää fotogrammetrian käyttöön kulttuuriperinnön dokumentoinnissa.

Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti alan vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti ja ymmärrettävästi sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija ymmärtää laadukkaiden kuvien merkityksen teosdokumentoinnissa ja osaa tuottaa niitä. Opiskelija käyttää digitaalista järjestelmäkameraa luontevasti ja ymmärtää digikameran toiminnan ja osaa käyttää oikeita kamera- asetukset olosuhteiden mukaan. Opiskelija osaa käyttää kameran manuaalisäätöjä sekä manipuloida valotusta. Käyttääkseen kuvia dokumenteissa, raporteissa, julkaisuissa ja sähköisissä viestimissä, opiskelija osaa käsitellä kuvia tarkoituksenmukaisesti ja tehdä tarvittaessa mm. väri- ja sävykorjauksia. Opiskelija osaa käyttää kuvia eettisesti ja ymmärtää kuvamanipulaation merkityksen. Opiskelija osaa videokuvauksen perusteet ja videon käytön dokumentointitarkoituksiin ja ymmärtää fotogrammetrian käyttöön kulttuuriperinnön dokumentoinnissa.

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti. Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia ja argumentoi taitavasti. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden että kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää laadukkaiden kuvien merkityksen teosdokumentoinnissa. Opiskelija ymmärtää digikameran toiminnan ja osaa säätää ohjeiden mukaan sopivat kamera-asetukset. Opiskelija osaa käyttää kameran manuaalisäätöjä sekä manipuloida valotusta. Käyttääkseen kuvia dokumenteissa, raporteissa, julkaisuissa ja sähköisissä viestimissä, opiskelija osaa käsitellä kuvia yksinkertaisten ohjeiden mukaan. Opiskelija tietää videokuvauksen perusteet ja videon käytön dokumentointitarkoituksiin ja tietää fotogrammetrian käyttöön kulttuuriperinnön dokumentoinnissa.
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattialansa kirjallisia viestejä. Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla on paljon kehitettävää tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan opintojakson osaamistavoitteiden ja omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.