Siirry suoraan sisältöön

Sisustusarkkitehtuurin ja huonekalujen historia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EQ39-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 07.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 15

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Niskanen

Vastuuopettaja

Paula Niskanen

Ryhmät

  • KXA20S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
  • KXA21S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee eurooppalaisen ja suomalaisen sisustusarkkitehtuurin ja huonekalujen historian keskeiset piirteet. Opiskelija tunnistaa sisustuksen ja huonekalujen tyylit, materiaalit ja tekniikat erityisesti Suomen kontekstissa.

Sisältö

Sisustuksen tyylit keskiajalta moderniin
Huonekaluhistoria keskiajalta moderniin
Huonekalujen ja sisustuksen materiaalit keskiajalta moderniin

Oppimateriaalit

Annetaan kurssin alussa

Opetusmenetelmät

Etäluennot
Vierailuja
Oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja vierailut 40%
Oppimistehtävät 60 %

Lisätietoja opiskelijoille

Luennot ajoittuvat iltapäiviin-iltaan, luennot etäluentoja. Tarkempi aikataulu annetaan heti kurssin alussa. Samoin vierailut/ajankohta sovitaan yhdessä kurssin alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan sisustuksen ja huonekalujen historian keskeiset piirteet ja historiallisen jatkumon. Opiskelija hallitsee tiedollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija tunnistaa perustasolla sisustuksen ja huonekalujen materiaaleja, tyylipiirteitä ja osaa perustasolla sijoittaa ne oikeaan kontekstiin. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija pystyy hahmottamaan sisustuksen ja huonekalujen historian keskeiset piirteet ja historiallisen jatkumon. Opiskelija hallitsee tiedollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija tunnistaa perustasolla sisustuksen ja huonekalujen materiaaleja, tyylipiirteitä ja osaa perustasolla sijoittaa ne oikeaan kontekstiin. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija tuntee sisustuksen ja huonekalujen historian keskeiset piirteet ja historiallisen jatkumon. Opiskelija hallitsee tiedollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija tunnistaa sisustuksen ja huonekalujen materiaaleja, tyylipiirteitä ja osaa sijoittaa ne oikeaan kontekstiin. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan sisustuksen ja huonekalujen historian keskeiset piirteet ja historiallisen jatkumon. Opiskelija hallitsee tiedollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija tunnistaa perustasolla sisustuksen ja huonekalujen materiaaleja, tyylipiirteitä ja osaa perustasolla sijoittaa ne oikeaan kontekstiin. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtävään, myös aktiivisuus (osallistuminen vierailuihin, luentoihin huomioidaan).