Siirry suoraan sisältöön

Maalaustaiteen kehystys, ripustus ja säilytys (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EO54-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

12.01.2022 - 08.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA21S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yleisesti maalausten oikeaoppiset säilytyksen, kehystyksen ja ripustuksen periaatteet ja omaa valmiuden itsenäisesti etsiä ja hankkia tarpeellisia materiaaleja eri valmistajilta.
Säilytystilat ja turvallinen säilytys
Käsittely säilytyksen ja näyttelyn / lainojen yhteydessä
Ripustustavat ja -materiaalit
Maalauksen kiinnitystavat kehykseen ja siihen soveltuvat materiaalit
Pingotus- ja kiilakehykset ja maalauksen pingotus
Kehysten valoaukon muokkaus ja pehmustus
Maalausten taustasuojatyypit ja materiaalit
Maalausten lasitus
Maalausten pakkausmateriaalit, pakkaus ja käsittely kuljetusten yhteydessä

Sisältö

Perinteisten ja modernien, eri materiaaleista koostuvien maalausten oikeaoppinen, turvallinen säilytys, pakkaus, maalausten kehystys ja ripustus säilytysolosuhteissa ja näyttelytilanteissa sekä kuljetusten yhteydessä.
Maalausten pingotus, kehyksen turvallinen muokkaus, valoaukon pehmustemateriaalit, maalausten taustasuojausmateriaalit ja taustasuojaustavat, maalausten lasitus lasilla ja pleksilasilla (polykarbonaatti etc). Maalausten turvallinen käsittely näyttelyiden, säilytyksen ja kuljetusten yhteydessä.
Kehystys- ja ripustustarvikkeiden hankinta.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2022, Konservoinnin tilat Arabian kampus Hämeentie 135 D

Oppimateriaalit

Lehtorin toimesta annettava luentomateriaali ja artikkelit

Opetusmenetelmät

• Esittävät luennot

Projektityöskentely
• Ohjatut harjoitukset / harjoitustehtävät
• Esimerkkipohjainen opetus
• Yksilöohjaus
• Käytännön työskentely ja ohjaus
• Lähiopetus
• Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projekti ja mahdollinen vierailu museon näyttely-, konservointi- ja säilytystiloissa (HAM)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Sisällön jaksotus

Luennot

Projektityöskentely ( Elite-ravintolan maalauskokoelma)

Maalaukset pakataan ravintola Elite-ssä opiskelijavoimin lehtorin ohjauksessa ja kuljetetaan Metropolian konservointitiloihin. Projektin valmistuessa maalaukset pakataan taas opiskelijavoimin ja kuljetetaan takaisin ravintola Elite-n tiloihin, missä ne ripustetaan entisille paikoilleen.
Kaikki maalaukset dokumentoidaan, puhdistetaan ja tarvittaessa suoritetaan pieniä konservointi-restaurointi toimenpiteitä.
Projektityöskentelyn aikana sovelletaan pieneen kokoelmaan luentojen kautta omaksuttua tietoa maalausten oikeaoppisesta kehystyksestä, ripustuksesta ja säilytyksestä.

Lisätietoja opiskelijoille

sta

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan erityyppisten maalausten oikeaoppiset säilytyksen / varastoinnin, kehystyksen ja ripustuksen periaatteet ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian sekä materiaalit. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia tehdä perusteltuja valintoja itsenäisesti ja soveltaa niitä käytännön työskentelyyn. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin erityyppisten maalausten oikeaoppiset säilytyksen / varastoinnin, kehystyksen ja ripustuksen periaatteet ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian sekä materiaalit. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erityyppisten maalausten oikeaoppiset säilytyksen / varastoinnin, kehystyksen ja ripustuksen periaatteet ja tuntee erinomaisesti siihen liittyvän teorian sekä materiaalit. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan erityyppisten maalausten oikeaoppiset säilytyksen / varastoinnin, kehystyksen ja ripustuksen periaatteet ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian sekä materiaalit. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia tehdä perusteltuja valintoja itsenäisesti ja soveltaa niitä käytännön työskentelyyn. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, projektiin osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana.
• Käytännön tehtävät
• Jatkuva arviointi
• Muu oppimistehtävä
• Itsearviointi ja vertaisarviointi (ryhmä)