Siirry suoraan sisältöön

Museologia I (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EO44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

09.03.2022 - 20.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 22

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA21S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
  • KXA21S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää museolain tavoitteet ja museoiden roolin näiden tavoitteiden saavuttamisessa.
Opiskelija ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä, sekä taidetta. Hän ymmärtää miten näitä aineistoja tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle.
Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen.
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön ja konservaattorin tehtäviä määrittelevät eettiset koodit. Opiskelija ymmärtää eri tyyppisten museoiden tehtäväkentän ja eri museoalojen ammattilaisten tehtävänkuvat.
Opiskelija tuntee alan keskeiset järjestöt ja niiden toimintatavat (ICOM / ICOM-CC, ICOMOS ja ICCROM, Museoliitto).
Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön säilymisen vaatimukset ja säilymistä uhkaavien riskitekijöiden merkityksen. Hän ymmärtää ennaltaehkäisevien toimien merkityksen ja osaa soveltaa oppimaansa erilaisissa tilanteissa.
Opiskelija tuntee museoiden näyttelynrakentamisen periaatteita ja prosesseja sekä konservaattorin roolin siinä.
Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Sisältö

Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö.
Muistiorganisaatioiden tehtävät ja toiminta
Konservointi- ja museoalan järjestöt.
Ammatti-identiteetin muodostuminen
Esineellisen kulttuuriperinnön kontekstualisointi
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen.
Kokoelmapolitiikka ja riskikartoitukset
Kestävä kehitys

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen, kuten museokokoelmien muodostuminen ja käytännön kokoelmatyön perusprosessit: luettelointi, säilytys, hoito, kokoelmapolitiikka ja arvoluokitus. Opiskelija tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen, kuten museokokoelmien muodostumisen ja käytännön kokoelmatyön perusprosessit: luettelointi, säilytys, hoito, kokoelmapolitiikka ja arvoluokitus. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee museokokoelmiin liittyvän aihealueen kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee museokokoelmien muodostumisen ja käytännön kokoelmatyön perusprosessien aihekokonaisuuden: luettelointi, säilytys, hoito, kokoelmapolitiikka ja arvoluokitus. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista museokokoelmien ja niiden säilytyksen teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen, kuten museokokoelmien muodostuminen ja käytännön kokoelmatyön perusprosessit: luettelointi, säilytys, hoito, kokoelmapolitiikka ja arvoluokitus. Opiskelija tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.