Konservoinnin metodologia ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EO43-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 04.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heikki Häyhä
- Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
-
KXA21S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
-
KXA21S2Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee konservointiprosessin systemaattisen metodologian ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kohteisiin ja perustella sillä konservointiprosessiin liittyviä päätöksiään.
Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa, että kulttuuriperintöön liittyy aineellisia ja aineettomia merkityksiä ja arvoja. Opiskelija hallitsee merkitysanalyysimenetelmän käytön ja osaa soveltaa sitä erityyppisiin kulttuurin ilmauksiin.
Sisältö
Conservation Treatment Methodology, Barbara Appelbaum
Päätöksentekomalli modernin ja nykytaiteen konservoinnissa
Merkitysanalyysimenetelmä
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022, Hämeentie 135 D, Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat
Oppimateriaalit
1. Barbara Appelbaum, CONSERVATION TREATMENTMETHODOLOGY. 2010
2. Salvador Muñoz-Viñas. Contemporary theory of conservation (2012)
3. Salvador Muñoz-Viñas. Imperfect Conservation (2014)
4. Salvador Muñoz-Viñas. Pride and Prejudice and Patina (2015)
5. Salvador Muñoz-Viñas. The Artwork That Became a Symbol of Itself (2020)
6. Salvador Muñoz-Viñas. On the Ethics of Cultural Heritage Conservation (2020)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja etäluennot
Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa
Itsenäinen informaation haku verkosta
Artikkelin referointi ja presentaatio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Valencian Yliopiston lehtori, prof. Salvador Munoz-Vinas luennot 7-9.9. 2022
Osallistujina on myös luennoille rekisteröityneet suomalaiset konservaattorit
Kansainvälisyys
Opintojaksolla luennoi Zoom-yhteyden kautta vieraileva lehtori Salvador Munoz-Vinas Valencian yliopistosta 7.-9-9 ja vaihto-opiskelijat Valencian ja Bilbaon yliopistoista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).
Sisällön jaksotus
Salvador Munoz-Vinas luennot Zoom-yhteyden kautta 7-9.9. Muuten luennot paikan päällä ja itsenäinen työskentely kirjallisuuden parissa. Jakson lopussa referoidun artikkelin esittäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson luennot ovat englanniksi syyslukukauden vaihto-opiskelijoiden ollessa mukana, ohjausta omalla äidinkielellä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön, tuntee terminologian ja menetelmät. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija ymmärtää merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa työssään. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija ymmärtää merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa työssään. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön, tuntee terminologian ja menetelmät. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin.
- Läsnäolo luennoilla
- Oppimistehtävä (luetun materiaalin pohjalta kirjoitettu referaatti ja ryhmäkeskustelu aiheesta)