Ideasta kulttuurimatkailutuotteeksi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EL22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
22.03.2021 - 23.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Sydänmaanlakka
- Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
-
KUVAOKulttuurituotannon syventävät opinnot
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kehittää ja konseptoida kulttuurimatkailutuotteita käyttäjälähtöisen suunnittelun keinoin vastuullisuus, kannattavuus ja yhteiskehittäminen huomioiden.
• Opiskelija tunnistaa erilaisten käyttäjäprofiilien ja kohderyhmien lähtökohdat ja tarpeet, osaa kuvata ja mallintaa asiakkaan monitasoisen kokemuksen sekä tunnistaa tuotekehitysprosessin vaiheet palvelutuotteissa.
• Opiskelija käyttää palvelumuotoilun työvälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä tunnistaa erilaiset markkinointi- ja jakelukanavat.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• hahmottaa kulttuurin ja matkailun rajapinnassa olevan monialaisen toimintaympäristön
• ymmärtää kulttuurin matkailun vetovoimatekijänä ja matkailun merkityksen kulttuurialan toimintamahdollisuuksien laajentamisessa
• tunnistaa kulttuurimatkailuun liittyvät sidosryhmät
• kehittää vastuullisia ja reiluja kulttuurimatkailutuotteita
• toimia kulttuuri- ja matkailualan välisissä verkostoissa ja yhteiskehittää kulttuurimatkailupalveluja niissä
• soveltaa käyttäjä- ja toimintaympäristölähtöisiä suunnittelumenetelmiä
• toimia kulttuurimatkailun ja palvelujen kehittämisessä systemaattisen ja luovan prosessi- ja projektiosaamisen mukaisesti
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa. Opintoon kuuluu itsenäisen työn lisäksi ryhmätöitä sekä yhteisiä, opettajan vetämiä webinaareja.
Lisätietoja opiskelijoille
Ideasta kulttuurimatkailutuotteeksi (5 op) on osa 15 opintopisteen laajuista kulttuurimatkailun verkko-oppimiskokonaisuutta. Kokonaisuuden muut osat ovat Kohti kulttuurimatkailua (5 op) ja Kulttuurimatkailu muutosvoimana (5 op).
Tutustu kulttuurimatkailun verkko-opintokokonaisuuden esittelyvideoon: https://www.youtube.com/watch?v=Eu2UvaVkAa4
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu oppimistehtävissään tiimin kehittämisprojektiin ja käyttää ohjatusti palvelumuotoilun välineitä. Hän tunnistaa joitain kulttuurisia elementtejä ja niiden mahdollisia hyötyjä. Hän ymmärtää pääpiirteittäin asiakaslähtöisen palvelutuotteiden suunnittelun. Opiskelija tarvitsee vahvaa ohjausta tiimissä ja pystyy viestimään ja dokumentoimaan etenemistä kehittämistehtävässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa oppimistehtävissään ymmärtävänsä kehittämisprojektin eri vaiheet ja käyttää palvelumuotoilun ideointi- ja kehittämistyövälineitä. Hän tunnistaa paikallisia kulttuurisia erityispiirteitä ja ymmärtää niiden arvon palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa ja markkinoinnissa matkailijoille. Hän tunnistaa eri asiakasryhmien tarpeita ja ymmärtää käyttäjälähtöisyyden merkityksen palvelutuotteiden suunnittelussa. Opiskelija toimii tiimin vastuullisena jäsenenä ja viestii ja dokumentoi etenemistä kehittämistehtävässä hyvällä asiatekstillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa erinomaisesti kehittämisprojektin eri vaiheet ja käyttää palvelumuotoilun ideointi- ja kehittämistyövälineitä luovasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän tunnistaa ja hyödyntää paikallisia kulttuurisia erityispiirteitä palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa ja markkinoinnissa matkailijoille. Hän huomioi eri asiakasryhmien tarpeita ja suunnittelee ja konseptoi kulttuurisisältöisiä palvelutuotteita käyttäjälähtöisesti. Opiskelija toimii tiimissä vetovastuullisessa roolissa, sekä viestii ja dokumentoi etenemistä kehittämistehtävässä monikanavaisesti ja ammattimaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu oppimistehtävissään tiimin kehittämisprojektiin ja käyttää ohjatusti palvelumuotoilun välineitä. Hän tunnistaa joitain kulttuurisia elementtejä ja niiden mahdollisia hyötyjä. Hän ymmärtää pääpiirteittäin asiakaslähtöisen palvelutuotteiden suunnittelun. Opiskelija tarvitsee vahvaa ohjausta tiimissä ja pystyy viestimään ja dokumentoimaan etenemistä kehittämistehtävässä.
Esitietovaatimukset
Kulttuurituotannon ja / tai restonomin AMK-perusopinnot tai markkinointi- ja liiketoimintaosaamisen perusteet, kulttuurimatkailun tuntemus.
Suositeltavat (ei pakolliset) edeltävät opintojaksot: Kohti kulttuurimatkailua