Johdatus konservointiin (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00ED66-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 31.08.2020
Ajoitus
20.08.2020 - 05.10.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heikki Häyhä
- Tannar Ruuben
- Kirsi Perkiömäki
- Paula Niskanen
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Heikki Häyhä
Ryhmät
-
KXA20S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
-
KXA20S2Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä. Opintojakson aikana opiskelija tutustuu konservoinnin osa-alueisiin ja perehtyy kaikkien konservoinnin osa-alueiden tavoitteisiin, tehtäviin ja menetelmiin.
Opiskelija perehtyy ja harjoittelee eri materiaalien tunnistusmenetelmiä ja osaa tunnistaa kuituja, tekstiilejä, nahkaa, puuta ja metalleja. Opiskelija hallitsee valomikroskoopin ja läpivalaisumikroskoopin sekä XRF- ja FTIR laitteiden käytön.
Osaamistavoitteet: Materiaaliosaaminen, menetelmäosaaminen
Sisältö
Konservoinnin määritelmät ja konservaattorin toimintaympäristöt.
Alumnivierailut, vierailut konservointilaitoksissa ja työmailla.
Materiaalien tunnistusmenetelmät. Harjoitustehtävät eri materiaalien puhdistuksesta, liimauksesta ja säilyttämisestä.
Mikroskopointi opetusvideo ryhmätyönä. XRF opetusvideo ryhmätyönä. FTIR opetusvideo ryhmätyönä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.