Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiin (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

20.08.2020 - 05.10.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Tannar Ruuben
  • Kirsi Perkiömäki
  • Paula Niskanen
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA20S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
  • KXA20S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä. Opintojakson aikana opiskelija tutustuu konservoinnin osa-alueisiin ja perehtyy kaikkien konservoinnin osa-alueiden tavoitteisiin, tehtäviin ja menetelmiin.
Opiskelija perehtyy ja harjoittelee eri materiaalien tunnistusmenetelmiä ja osaa tunnistaa kuituja, tekstiilejä, nahkaa, puuta ja metalleja. Opiskelija hallitsee valomikroskoopin ja läpivalaisumikroskoopin sekä XRF- ja FTIR laitteiden käytön.
Osaamistavoitteet: Materiaaliosaaminen, menetelmäosaaminen

Sisältö

Konservoinnin määritelmät ja konservaattorin toimintaympäristöt.
Alumnivierailut, vierailut konservointilaitoksissa ja työmailla.
Materiaalien tunnistusmenetelmät. Harjoitustehtävät eri materiaalien puhdistuksesta, liimauksesta ja säilyttämisestä.
Mikroskopointi opetusvideo ryhmätyönä. XRF opetusvideo ryhmätyönä. FTIR opetusvideo ryhmätyönä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.