Siirry suoraan sisältöön

XR-teknologiat ja -ekosysteemit (15 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED31-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 31.08.2021

Ajoitus

08.09.2021 - 13.12.2021

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Turkka Loimisto
  • Ale Torkkel

Vastuuopettaja

Turkka Loimisto

Ryhmät

  • KXE20S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.

Sisältö

Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen

Opetusmenetelmät

Opintojakson sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".