Konservointiprojekti 3 Tekstiili- ja paperimateriaalin konservointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EC03-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 22.03.2021
Ajoitus
17.03.2021 - 31.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 10
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Ryhmät
-
KXA20S2Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee rakennukseen liittyvien paperi- ja tekstiilimateriaalien käytön historian.
Opiskelija tuntee tekstiiliin ja paperiin materiaalina interiööreissä. Opiskelija tuntee rakentamisessa käytettyjen paperi- ja tekstiilimateriaalien tekniikat, käsittelyn. Opiskelija tuntee rakentamisessa käytettyjen paperi- ja tekstiilimateriaalien vaurioitumismekanismit ja olosuhteiden vaikutuksen paperin säilymiseen. Opiskelija ymmärtää vaurioita ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen sekä osaa käytännössä tehdä perus konservointitoimenpiteitä näille materiaalille.
Sisältö
Paperin/tapettien valmistus ja painomenetelmät ja niiden historia.
Tekstiilimateriaalien tunnistus.
Paperi/tekstiilimateriaalin erilaiset vauriotyypit sekä peruskonservointimenetelmät.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.